Veel animo Utrecht Bereikbaar Pas

Het ziet er naar uit dat medewerkers van de HU binnenkort de Utrecht Bereikbaar Pas kunnen aanschaffen. Daarmee kan gratis worden gereisd in bussen, trams en op sommige treintrajecten.

De UBP bestaat in twee vormen. De basispas (kosten 75 euro exclusief btw) is bedoeld voor inwoners van de stadsregio Utrecht en geeft gratis toegang tot bus en tram in stad en omgeving. De plusplas (250 euro exclusief btw) is er voor werknemers die buiten de regio wonen.

Bovenop het gebruik van het openbaar vervoer in Utrecht en regio reizen zij (op een aantal NS-trajecten) gratis met de trein naar het werk. Beide passen geven ook recht op gratis gebruik van OV-fietsen en mobiel internetten op KPN-hotspots.

Een recent onderzoek van de HU (medewerkers in Amersfoort kunnen niet meedoen) toonde aan dat zo’n negenhonderd mensen interesse hebben in een van de twee vormen. ‘Wij gaan het college van bestuur adviseren om dit jaar de pas in te voeren’, zegt Nicolette Schallies van de stafdienst Personeel & Organisatie.

De Utrecht bereikbaar pas is ingesteld om het autoverkeer in en rond de stad te verminderen. Bedrijven en instellingen kunnen de pas voor de medewerkers aanvragen. Er moet wel een minimum aan afnemers zijn. Het Universitair Medisch Centrum Utrecht biedt de pas sinds kort aan het personeel aan en de Universiteit Utrecht overweegt dit.