Kort

Veel studenten van lerarenopleidingen krijgen baan tijdens de studie (wat leidt tot problemen)

60 procent van de beginnende docenten in het voortgezet onderwijs kreeg tijdens de studie een baan als leraar. Daardoor komen studenten en de opleidingen (zoals Instituut Archimedes) in de problemen: hun studie komt in de knel en zij worden veelal  langstudeerders of studeren niet af, schrijft het journalistiek platform Investico.

Het platform deed onderzoek voor Trouw, De Groene Amsterdammer en het Onderwijsblad. Het hield een enquête onder 600 jonge docenten en sprak tientallen opleiders en bestuurders. Het gros van de docenten in opleiding accepteerde de baan uit financiële overwegingen, terwijl zij zichzelf vaak niet voldoende voorbereid vinden.

Langstudeerders vormen bij de opleidingen een probleem. Zij drukken op het budget omdat de opleidingen geen tot weinig financiering voor deze studenten krijgen. Ondertussen hebben ze wel onderwijs en begeleiding nodig, schrijft Investico.