Veel HU-studenten beginnen eigen bedrijf

De HU scoort het hoogst van Nederland met studenten die een bedrijf aan het opzetten zijn: 16,1 procent tegen gemiddeld 4,5 procent in Nederland. Dat blijkt uit de Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (GUESSS-monitor), die tussen november 2013 en maart 2014 onderzoek deed.

Het merendeel van de startende en overnemende ondernemers is afkomstig van de faculteiten Economie & Management en Communicatie & Journalistiek. Naast de opleiding small business and retail management is ook de opleiding business management (BM) zeer succesvol. Studenten werken en leren bij BM drie dagen per week in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Dit doen ze vooral bij bedrijven die ambities hebben om te groeien en te innoveren. Ook de opleiding international business and management studies besteedt veel aandacht aan het MKB, met de focus op internationale samenwerking.

Minoren
Studenten die willen afstuderen in hun eigen bedrijf, bij overname of opvolging in (familie)bedrijven krijgen actieve ondersteuning. Zo kunnen ze een eigen bedrijf opzetten binnen incubator StudentInc en vervolgens afstuderen binnen dit bedrijf. Daarnaast worden er voor studenten van alle faculteiten minoren aangeboden die voorbereiden op het starten of overnemen van een bedrijf.

GUESSS is een grootschalig internationaal onderzoeksproject. In totaal hebben ruim 100.000 studenten uit 34 landen meegedaan aan het onderzoek. Het totale aantal Nederlandse deelnemers was bijna 10.000, afkomstig van 28 instellingen voor hoger onderwijs.

Lees de samenvatting van het onderzoek/bron: HU Redactie