Veel rekenen maar weinig tijd bij selectietoets

‘Ze zijn gewoon je IQ aan het testen, hoor’, zucht een meisje met een zwart jasje. Mopperend loopt ze met een vriendin richting de hal van de faculteit Communicatie en Journalistiek (FCJ). De twee bespreken de decentrale selectietoets van de opleiding communicatiemanagement die vanochtend plaats vond.

De toets bestaat uit een aantal onderdelen: motivatie, basisrekenvaardigheid, taalvaardigheid en de mate waarin studenten de competenties die van belang zijn bij deze studie al in huis hebben.
De kandidaten – voornamelijk vrouwen – die zich in de hal van de FCJ verzameld hebben, vonden vooral het rekenonderdeel heel pittig. Er was weinig tijd voor en ze vragen zich hardop af waarom ze worden getest op rekenvaardigheid voor deze opleiding.

Jody van Engelenburg (16) uit Veenendaal (links op de foto)
Was het moeilijk?
Ach, het viel best mee. Soms was er wel te weinig tijd. Maar het was wel wat ik ervan verwacht had.
Had je je voorbereid?
Nee, eigenlijk niet. Je kunt je ook niet echt goed voorbereiden voor deze toets, denk ik. Ik had wel pas op school nog een rekentoets gehad, dat kwam nu goed uit.
Als je niet wordt ingeloot.. wat dan?
Dat weet ik echt nog niet. Ik hoop gewoon dat ik hier word ingeloot.

Jody’s klasgenoot Loes de Jong (16) uit Venendaal (rechts op de foto) heeft de toets ook gemaakt. Het rekenonderdeel was voor haar ook een valkuil.
Was het moeilijk?
Sommige onderdelen vond ik wel moeilijk. Vooral het rekenen. Daar kreeg je echt heel weinig tijd voor. Er kwamen ook vragen in voor waar je wat over jezelf moest vertellen, dat was natuurlijk makkelijk.

Had je je voorbereid?
Nee, geen voorbereiding. Ik heb net als Jody ook net nog een rekentoets gehad. Maar verder heb ik het gewoon op me af laten komen.
Als je niet wordt ingeloot.. wat dan?
Dat is dan heel jammer. Dan ga ik wel communicatie doen, maar dan in Arnhem.

Carolien Kocks (16) uit Meppel (links), Lotte van de Kluim (18) uit Breda (midden) en Evelien Huisinga (20) uit Gorinchem (rechts) komen uit een ander klaslokaal gelopen. De drie kennen elkaar pas sinds vandaag. Ze zijn het erover eens dat er een aantal ‘rare’ vragen in de toets zat.
Was het moeilijk?
Evelien: Ik vond wel dat ze een paar gekke dingen vroegen aan het eind. Vragen als: 'vind je studeren leuk?' Niemand gaat daar natuurlijk 'nee' invullen. Je moest heel erg positief over jezelf zijn. Verder viel het qua moeilijkheid wel mee vond ik.
Carolien: Het rekengedeelte viel tegen. Er zaten heel veel breuken bij. Dat is wel lasting als je zo weinig tijd had.
Hadden jullie je voorbereid?
Carolien: Ik heb de site een beetje doorgelezen, maar voor de rest had ik niks voorbereid.
Als jullie niet worden ingeloot.. wat dan?
Lotte: Dan ga ik communicatie doen in Den Haag.
Evelien en Carolien: Geen idee nog, waarschijnlijk communicatie in een andere stad. Maar we hopen wel op Utrecht. Dat is toch wel de leukste stad.