Veel vragen over aangescherpte profilering HU

Niet iedereen is enthousiast over het aangescherpte profiel van de HU. Sommigen binnen de Hogeschoolraad (HSR) vinden de formulering ‘kwaliteit van samenleven in de stedelijke omgeving’ te eenzijdig.

De hogeschool profileert zich tot op heden sterk op uiteenlopende thema's, zoals ‘gebouwde omgeving’ en ‘techniek en gezondheidszorg’. Dat moet strakker, vond het college van bestuur. Na een toer van honderd dagen werd gekozen voor een aangescherpt profiel waarbij de stedelijke omgeving centraal staat. Met kernbegrippen als nieuwe technologieën, sociale innovaties, leefbaarheid, gezondheid en duurzaamheid.

Blanco cheque
HSR-voorzitter Cees Braas maakt zich zorgen over het voorliggende voorstel van het college. Hij vroeg zich tijdens de vergadering van woensdag 6 januari af wat de praktisch gevolgen zijn van instemmen met deze profilering. Wat gebeurt er in het vervolgtraject? Hoe wordt het profiel uitgewerkt? ‘Nu lijkt het erop alsof we een blanco cheque afgeven’, zei hij.

Van verschillende kanten werd geopperd dat het profiel te soft is. De economische kant van de maatschappij komt te weinig aan bod, vinden zij. Het kan door de buitenwacht als ‘te eenzijdig sociaal-idealistisch’ worden gezien, stelde HSR-lid Joost Ansems in een discussiestuk dat hij op persoonlijke titel schreef. Maken we onze studenten voldoende competitief? Stimuleren we economische groei? Is er voldoende aandacht voor commercieel management?

Links bolwerk
Meer in het algemeen vroegen raadsleden zich af of er marktonderzoek is verricht. Is hier behoefte aan? Is dit wat studenten aanspreekt? ‘Ik denk het niet’, opperde Florijn Perdok van de eenmansfractie Student & Sport. ‘Kijk maar naar de Universiteit van Amsterdam. Daar zijn de problemen ontstaan omdat het een links bolwerk is.’

Woensdag 13 januari ligt de aangescherpte profilering ter instemming voor bij de HSR.

Lees ook een interview met collegevoorzitter Jan Bogerd over onder meer het aangescherpte profiel.