Wat mag wel en wat mag niet aan het grote publiek getoond of ten gehore gebracht worden? Apple heeft als slogan think different, wat eigenlijk moet zijn think differently. Toch sponsoren zij educatieve doelen. Kan dat?
We storen ons er niet aan, net zo min, als liedteksten in slecht Nederlands of Engels gezongen worden. Universal Music heeft alweer in de vorige eeuw moeten beslissen of zij een populair hiphop label zou kopen, gerund door dubieuze figuren, met nog dubieuzere teksten, zogenaamde explicit lyrics. Vaak rappers met een crimineel verleden die hun daden verheerlijkten. Moet een gerenommeerd entertainmentbedrijf die muziek helpen promoten? Universal zwichtte voor de potentiële winsten.
Hoe ver reikt de verantwoording van de maker, de distributeur en de verkoper? En moet de staat, de regering, zich er soms mee bemoeien? Vaak worden commissies als vooruitgeschoven controleurs in het leven geroepen, zoals de Reclame Code Commissie of het Commissariaat van de Media.
Nederland is van oudsher een tolerant distributieland. Maar vies van geld zijn we nooit geweest. Dan zijn we bereid een oogje dicht te knijpen en van alles door de vingers te zien. We houden van een beetje schipperen. Nederland is dan ook veel meer een schipperland dan een kennisland.