Verbouwing Heidelberglaan: ‘Er moet nog een hoop gebeuren’

Toekomstige gebruikers van de locatie Heidelberglaan 7 kregen woensdagmiddag 20 mei een rondleiding in het pand. De verbouwing is in volle gang.

Zo’n twintig medewerkers en een enkele student van de faculteit Gezondheidszorg en het Institute for Life Sciences and Chemistry (ILC) melden zich aan de achterzijde van het gebouw. Het zonnetje schijnt en ze worden getrakteerd op een ijsje. Even later trekken ze in een ruimte op de tweede verdieping veiligheidsschoeisel aan en zetten een helm op.

Flexplekken
‘We staan nu op het instituutsplein van de opleiding verpleegkunde’, zegt Jeannet Fennema, lid van de projectgroep Huisvesting Heidelberglaan 7, even later. Ze wijst naar de verschillende soorten flexplekken, leslokalen en vergaderzaal. ‘Het idee is dat de werkruimtes en onderwijslokalen zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.’ Enkele minuten later staat de groep een verdieping hoger in een van de laboratoria van het ILC. De vloer is afgewerkt, het systeemplafond hangt en de douches en wasbakken zijn aangelegd.

De desolate sfeer tijdens een vorige rondleiding in een volledig gestripte gebouw in december is verdwenen. Nieuwe wanden zijn geplaatst terwijl vloeren en muren voor een groot deel toonbaar zijn. Wel is duidelijk dat er nog veel werk moet worden verzet. Veel deuren of glazen afscheidingswanden moeten nog worden aangebracht, draden steken uit vloeren en plafonds ontbreken nog gedeeltelijk. Dozen met bouwmaterialen staan her en der verspreid.

Gigantisch
De groep betreedt een grote ruimte van tien bij tien meter. Het is het ‘fysiolokaal’, zegt Fennema. ‘Ik vind het gigantisch’, oppert een van de bezoekers. ‘Waarom maken ze er niet twee lokalen van?’ Dan houdt de groep stil bij de praktijkruimte van fysiotherapie. De wand bestaat in zijn geheel uit glazen platen. ‘Onze studenten moeten vaak kledingstukken uittrekken. Wordt er nog iets aan de inkijk gedaan?’ wil iemand weten.

De oplevering van het pand is gepland op 17 augustus. Vanaf 31 augustus start het onderwijs van de faculteit Gezondheidszorg en het ILC in het nieuwe gebouw.  ‘En de week ervoor moet de introductie hier plaatsvinden’, vertelt Fennema. ‘Er wordt hard gewerkt, maar er moet nog een hoop gebeuren. Het is spannend of het allemaal gaat lukken.’

Meer informatie over de verbouwing/verhuizing Heidelberglaan staat hier.