Verdachte afwezig bij eerste zitting moordzaak Laura Korsman

Buren leggen bloemen neer tegenover het huis van Laura

De rechtszaak over de dood van de Utrechtse verpleegkundestudente Laura Korsman (24) begint op deze dinsdagmiddag 23 oktober met een eerste pro-formazitting. Hoofdverdachte Zamir M. (31) is afwezig.

De officier van justitie betreurt de afwezigheid van de hoofdverdachte. ‘Het is jammer dat hij er niet is’. Ter verdediging zegt Annemiek Van Spanje, de advocate van M., dat de verdachte ‘zich er niet toe in staat voelt’.

Zamir M. is verdacht van moord op Laura Korsman. Op 11 juli werd zij dood aangetroffen in haar studentenhuis aan de Bosboomstraat, om het leven gebracht met meerdere messteken in haar hoofd, hals, pols en borst. Zamir M., de ex van Laura, is dezelfde dag aangehouden in Nieuwegein.

M. viel de 24-jarige verpleegkundestudent al langer lastig. Hij kon zich er niet bij neerleggen dat hun relatie over was en stalkte haar via WhatsApp, e-mail en telefonisch.

De man zat in juni een aantal dagen vast voor stalking. Hij kreeg een gebiedsverbod en Laura kreeg een alarmknop waarmee ze de politie kon inschakelen. Dat weerhield de man er niet van ongewenst het huis van Laura te betreden, onder andere via het balkon.

Korte zitting

Iemand in de zaal fluistert halverwege de zitting ‘dat het allemaal wel lang duurt.’ Toch staat iedereen binnen minder dan een uur weer buiten de zittingzaal. Er is veel pers aanwezig. Twee grote camera’s leggen de zitting vast, journalisten schrijven en typen mee.

Tot een inhoudelijke bespreking van de zaak komt het niet. Wel is bekend dat de verdachte verder wordt onderzocht in het Pieter Baan Centrum. Voor dit onderzoek staat een lange wachttijd, zo’n 22 weken. De verdachte is bereid daaraan mee te werken.

De verwachting is dat er een reeks pro-formazittingen nodig is voordat de zaak inhoudelijk wordt besproken. De volgende zitting staat gepland op 17 januari 2019. De voorzitter roept Van Spanje op om haar best te doen ervoor te zorgen dat haar cliënt er dan wel bij is. Van Spanje stemt toe.