Verenigingen strijden om nieuwe leden

Op het Janskerkhof werd dinsdagmiddag met een potje ‘Ranking de Vereniging’ om nieuwe leden gestreden. Na het felle politieke debat, is dit een gezellige bijeenkomst die meer de overeenkomsten dan de verschillen tussen de verenigingen benadrukt.

Uit onderzoek van studentenwegwijzer.nl blijkt dat een kwart van de eerstejaars lid wil worden van een vereniging, dus dit is een goed moment om zieltjes te winnen. Van achter hun eigen spreekgestoeltes gaan de presessen (voorzitters) van gezelligheidsverenigingen UMTC, SSR NU, Biton, USC, CSV, Unitas en UVSV met elkaar in debat. Al lijkt de bijeenkomst meer op een gezellig kringgesprek dan op een debat want er valt geen onvertogen woord.

Uit een snelle handjestelling blijkt dat het toegestroomde publiek vooral bestaande leden zijn. Slechts een handje UITlopers is nog op het Jansveld en van hen is lang niet iedereen op zoek naar een vereniging om zich bij aan te sluiten, maar dat mag de pret niet drukken. De verenigingen doen hun best zich van hun vriendelijkste en vrolijkste kant te laten zien terwijl ze tijdens een spelletje ‘Ranking de Vereniging’ vooral inschatten waar studenten het snelste afstuderen, wie de meeste tradities heeft, welke vereniging de meeste actieve leden heeft en waar je het beste kan borrelen.

Het spannendste moment is wanneer de presessen gevraagd wordt bij welke vereniging ze waren gegaan als het niet hun eigen zou worden. De meesten zouden kiezen voor een grote gemengde vereniging zoals Unitas of Veritas, maar de voorzitters van de corpsen hebben verrassingen in petto. De praeses van vrouwenvereniging UVSV zou graag bij het mannencorps USC gaan en de voorzitter van USC zou het wel bij de ‘alternatievelingen’ van Biton willen proberen.