Verkiezingsuitslag: 1 student haalt 26 procent van de stemmen

Foto: Kees Ruttten

Bij de tussentijdse verkiezingen voor de studentengeleding van de Hogeschoolraad (HSR) hebben 1849 studenten gestemd. Dat is een opkomstpercentage van 5,59 procent – niet veel, maar beduidend hoger dan de opkomst bij een aantal voorgaande verkiezingen. Zo lag de opkomst in 2018 op slechts 2,8 procent.

Voor Selina van Oordt, van de fractie HUtrecht, kwam er een plaatsje vrij in de raad. Ook Sabri Bouyaakoub, van fractie Vlijmscherp, veroverde een zetel, met maar liefst 483 stemmen.

Studenten hadden de keuze uit meer dan 50 kandidaten voor 2 zetels die in deze verkiezingsronde beschikbaar kwamen. Dat leverde vanzelfsprekend een versplinterd beeld op, waarbij de prestatie van Sabri extra knap was, door 26 procent van de stemmen naar zich toe te trekken.

Overige raden

Naast de verkiezingen voor de HSR konden studenten en medewerkers ook stemmen op vrijkomende plaatsen bij instituutsraden en dienstenraad. De uitslagen daarvan zijn te vinden op verkiezingen.hu.nl