Verpleegkunde vraagt numerus fixus aan

De opleiding Verpleegkunde knapt uit haar voegen. Het aantal eerstejaars is dit schooljaar verdubbeld naar 680 en daar is eigenlijk geen ruimte voor. Om te voorkomen dat er volgend jaar nog meer studenten komen, heeft de opleiding een numerus-fixus aangevraagd.

Nomaden
Opleidingsmanager Hans Aerts heeft grote moeite alle nieuwe verpleegkunde-studenten te faciliteren. Aerts: 'De studenten zwerven als een nomaden-volk over De Uithof.' Omdat er in het eigen gebouw niet genoeg leslokalen zijn moeten de studenten onder andere uitwijken naar lokalen van de FEM en Diergeneeskunde.

Omdat vorig schooljaar al duidelijk werd dat er een vloedgolf aan studenten aan te komen zat, nam Aerts al voor de vakantie maatregelen. Hij nam nieuwe docenten aan en besloot sommige groepen wat op te rekken met in z’n achterhoofd het idee dat een gedeelte van de starters het einde van het eerste jaar toch niet haalt.

Aerts: 'Ik denk dat er studenten zijn die Verpleegkunde gaan studeren omdat het ‘economisch handig’ is, maar die niet gemotiveerd zijn om in de zorg te gaan werken.' Die studenten vallen waarschijnlijk de komende maanden uit, waardoor de klassen slinken.

Stageplaatsen
Een probleem dat de opleidingsmanager niet kon ondervangen, is het landelijk gebrek aan stageplaatsen. Door de economische crisis moeten instellingen bezuinigen en is er steeds minder ruimte voor stagiaires en dat baart Aerts zorgen: 'Als studenten geen stage kunnen lopen, haalt dit de kwaliteit van de opleiding naar beneden en dat is niet wenselijk.'

Aerts heeft daarom een verzoek ingediend om volgend jaar een numerus fixus in te voeren omdat hij een zelfde stroom nieuwe studenten volgend jaar niet kan verstouwen. Hij wacht nog op een reactie.