Vidius op het Woondebat: ‘Terug naar een redelijke huurprijs van 350 euro’

Debat (Oukje en Daan links op de foto)

Je mannetje moeten staan in een boksring met de wethouder? Dat maken niet veel studenten mee. Gisteravond overkwam het Daan Warnas en Boukje Dotinga, van studentenorganisatie VIDIUS. Een half uur lang kregen ze de kans om op te komen voor de woningnood van studenten in Utrecht.

Daarbij namen ze fors stelling tegenover partijen als het Student Hotel en Xior. ‘Zij profiteren van de benarde positie van dakloos, jong, studerend Nederland. De wooncrisis drijft de studenten ertoe om meer dan 800 euro voor een hokje te betalen, zonder bescherming of rechten. Deze partijen zouden uit de binnenstad geweerd moeten worden en zeker niet de kans mogen krijgen om te groeien’, zo stelde de organisatie.

Ook over een nieuw te bouwen complex voor tienduizend bewoners bij het Merwedekanaal maakt de bond zich nog zorgen ‘Daarvan is 35 procent voor sociale huurbouw. Daaronder vallen ook woningen voor onze studenten. Wij willen zo snel mogelijk weten hoe groot ons aandeel wordt. We zullen erop toezien dat het gaat om studentenkamers en niet om dure studio’s die het gros niet kan betalen. De gemiddelde huurprijs voor een student is momenteel 470 euro. Wij willen terug naar een redelijke huurprijs van 350 euro.’

Het huurdersmeldpunt, voor te hoge huren en andere misstanden, heeft volgens Vidius maar acht meldingen opgebracht. Daarom wil het een grootschalige campagne om studenten bewust te maken van hun rechten. Ook kwam het opnieuw met een pleidooi voor een betaalbare supermarkt in De Uithof. ‘Zolang die betaalbare voorzieningen niet bestaan is “het dorp” niet gezellig voor studerend Utrecht,’ zo klonk het in de boksring. Om te eindigen met een pleidooi voor een betere doorstroom van studentenkamers naar starterswoningen.