Vidius komt met meldpunt ‘Criminaliteit studentencomplexen’

Studentenunie Vidius roept een meldpunt Criminaliteit Studentencomplexen in het leven doordat zij een piek van alarmerende berichten waarneemt. De belangenbehartiger zou dat de afgelopen tijd hebben meegekregen via onder meer Facebookgroepen van studentencomplexen zoals de Ina Boudier Bakkerlaan en het Tuindorp-West complex.

Volgens voorzitter Pijke Dorrestein zijn het geen incidenten maar een ‘structureel probleem waar echt iets aan gedaan moet worden.’ De meeste meldingen zouden gaan over diefstal van fietsen en kentekenborden, auto- en woninginbraak, verdwijning van voorzieningen in gemeenschappelijke ruimtes en vernieling. Dorrestein: 'De omgeving van de studentencomplexen is vaak verlaten en slecht verlicht. Voor criminelen is het de ideale plek om bijvoorbeeld auto-inbraken te plegen.'

Met het meldpunt hoopt de studentenunie sneller naar de gemeente, politie en woningbouwcorporaties te kunnen stappen en zo de schaal en ernst van de criminaliteit in kaart te brengen. De voorzitter wil met de resultaten in gesprek gaan met onder andere SSH en de gemeente Utrecht om een oplossing te zoeken voor dit probleem. Vidius benadrukt dat het meldpunt (www.vidius.nl/meldpunt) geen vervanging is van het werk van de politie, een aangifte wordt dan ook alsnog geadviseerd.