VIDIUS: ‘Nu inschrijven = 13.000 euro besparen’

Al een diploma op zak en van plan in collegejaar 2015-2016 aan een opleiding te beginnen? Studentenunie VIDIUS raadt aankomend studenten met een afgeronde vooropleiding aan zich zo snel mogelijk in te schrijven. Starten voor september 2015 zorgt dat studenten nog recht hebben op een basisbeurs en dat kan ze flink geld besparen.

Isabelle Beelen, voorzitter van VIDIUS legt uit: ‘Eerder inschrijven kan je tot 13.000 euro schelen. Het is van groot belang dat studenten die in september aan hun eerste bachelor of master willen beginnen weten dat er een tweede inschrijfmoment is in februari 2015 waardoor ze nog recht hebben op een basisbeurs.’

Aankomend studenten kunnen zich in februari inschrijven, zich vervolgens uitschrijven en het jaar daarna aan een nieuwe studie beginnen onder de voorwaarden van de basisbeurs.

Onbedoeld gevolg
Beelen: ‘Deze situatie is een onbedoeld gevolg van dit wetsvoorstel. Het is voor aankomende studenten de laatste kans om een enorme studieschuld te ontlopen.

Het leenstelsel geldt voor iedereen die na 1 september 2015 aan een nieuwe studie begint. Iedereen die daarvoor al minstens één maand basisbeurs heeft ontvangen, valt onder het oude stelsel. Dit zijn bijvoorbeeld middelbare scholieren  met een tussenjaar en bachelorstudenten die na het halen van hun diploma hebben gekozen om een jaar te wachten met het doen van hun master.