Vierdaagse schoolweek in Hoorn een succes

Met het predicaat ‘excellente school’ op zak mocht basisschool De Wissel in Hoorn als enige in Nederland experimenteren met een vierdaagse schoolweek. Met succes, aldus directeur Mark Leek. Sterker, hij ziet bij een aantal kinderen zelfs vooruitgang. Volgens de Nederlandse wet moeten basisschoolleerlingen vijf dagen per week naar school, 940 uur per jaar. Die berekening is echter nergens op gebaseerd, zegt onderwijsdeskundige Geert Driessen.

Het best scorende westerse land is al jaren Finland, terwijl de leerlingen er tweehonderd uur per jaar minder les krijgen dan in Nederland. Een structurele vierdaagse schoolweek in Nederland is echter niet toegestaan en onderwijsminister Arie Slob is niet van plan dit te veranderen.