Achtergrond

Vijf boeken die je (studenten)leven verbeteren

Foto: Kees Rutten

De gangen in de HU zijn behoorlijk leeg. Veel studenten hebben deze week herfstvakantie. Een uitstekende tijd om de boeken in te duiken. Deze keer geen boeken over hersencellen, communicatiestrategen of Spaanse werkwoorden. Nee, hier een lijst met boeken die je als student echt niet kunt missen.

1. Het studentenpoetsboek

Groeit er schimmel op jouw douchewand? Rennen de muizen door de keuken? Ligt er een meter stof op jouw boekenplank? In het Studentenpoetsboek vind je tips hoe je snel en effectief je studentenhuis schoonmaakt. ‘Vieze geur in de koelkast? Zet een schoteltje met een halve citroen of schoonmaakazijn neer.’ ‘Strooi bij braakvlekken na het schoonmaken soda op de natte plek tegen de stank, laat het indrogen en zuig het daarna op.’ Wat je moet doen tegen piepende deuren, remsporen op het toilet of kledingmotten: alles komt voorbij. Schrijfster Diet Groothuis behandelt per hoofdstuk een thema (poetsgerei, de badkamer, tuin en balkon, etc.) en tipt haar persoonlijke ‘heilige drie-eenheid’: schoonmaakazijn, soda en groene zeep. Zoals ze zelf zegt: het boek is geschreven voor wie wel wat beters te doen heeft dan schoonmaken.

2. The Secret Art of Being a Grown-up

‘Je kunt dragen wat je maar wilt. “Ergens niet mee weg kunnen komen” of “iets kunnen hebben” bestaat niet als het om kledingstijl gaat. Je kunt precies zoveel hebben als je zelf wilt. De enige persoon die dat iets boeit ben jij.’ Dit is een quote uit The secret art of being a grown-up. In dit boek staan zestig lifehacks, aangevuld met illustraties en sierlijke letters. Het boek laat zien dat volwassen zijn helemaal niet zo ingewikkeld is als je denkt. Het is leuk en makkelijk!

De ene tip is serieuzer dan de andere. Van concrete tips over keukengerei (‘Je hebt geen knoflookpers nodig’) en reizen (‘Neem de volgende minder volle bus of trein’) tot algemene wijsheden: ‘Vertrouw op jezelf’. Hoewel sommige lifehacks wel erg ‘open deuren’ zijn, is dit een verrassend leuk boek om door te bladeren en hopelijk nog wat wijzer te worden.

3. Tasty Studentenkookboek

Grote kans dat jij de verslavende korte kookvideo’s van Tasty wel eens tegenkomt op Instagram, Facebook of TikTok. Het geheim achter het succes van Tasty is de combinatie van eenvoud en guilty pleasure. Eerder verscheen het Tasty Kookboek, maar sinds een aantal maanden is er ook een speciale versie voor studenten.

In het boek staan 75 recepten. Nacho’s op een ovenschaal en een croque madame bijvoorbeeld. Maar ook een omgekeerde appel-karameltaart met pecannoten, salted caramel en appelcider. Loopt het water je al in de mond?

Het verschil tussen het Tasty Studentenkookboek en het gewone kookboek zijn de tips voor beginnende koks: gezond en gevarieerd ontbijten, bakpapier gebruiken en restjes tactisch invriezen bijvoorbeeld. Aan de andere kant zou het gewone Tasty Kookboek ook geschikt zijn voor studenten: ook die bevat tips voor het koken.

4. Getting Things Done

‘De kunst van stressvrije productiviteit’ is de ondertitel van dit boek. Stressvrij? Dat klinkt goed! In 2001 verscheen Getting Things Done, maar schrijver David Alleen heeft een meer eigentijdse versie uitgebracht. Hoewel het boek gericht is op werkende mensen, is het thema productiviteit ook voor studenten belangrijk.

Het boek helpt om informatie te filteren en overzicht te krijgen op je takenlijst. De bladzijdes bestaan uit lappen tekst en dit leest niet altijd even makkelijk. Toch geeft de schrijver ook praktische tips. ‘Als er iets op je to do-list staat wat je binnen twee minuten kunt doen, doe het dan meteen.’ Een andere tip: ‘Maak een lijst van dingen die je ooit wilt doen, bijvoorbeeld een documentaire kijken over je studie. Kijk af en toe op de lijst. Staat er iets wat je op dat moment wilt aanpakken? Doe het dan. Zo niet? Dan kijk je na een paar weken weer naar de lijst.’

5. Smalltalk Survival

Niet iedereen is goed in smalltalk: praten over koetjes en kalfjes. Als student kan smalltalk handig zijn om vrienden te maken, maar ook om te netwerken voor een nieuwe baan, stage of opdrachtgever. Maar hoe doe je dat? In het boek Smalltalk Survival geven Iris Posthouwer, smalltalk-expert, en Liz Luyben, smalltalk-hater, tips voor goede kleine gesprekjes.

Hoe brei je een eind aan een gesprek? ‘Vat het gesprek afgrond samen’ of ‘zeg simpelweg wat je nu gaat doen’. Hoe spreek je iemand aan? ‘Zorg voor chemie’, ‘let op je fysieke houding’ en ‘glimlach’. Waar praat je over? ‘sport’, ‘dingen die je ziet’ of ‘vraag hoe iemands dag is tot nu toe is’. Het boek is een praktische gids en geeft je de juiste tips om net met wat meer zelfvertrouwen gesprekken aan te gaan.

Ook interessant: Video: Hoe kan de HU beter?