Vijf nieuwe partijen voor Utrechtse verkiezingen

Op woensdag 19 maart 2014 zijn er gemeenteraadsverkiezingen en mogen ook de inwoners van Utrecht weer stemmen. Naast de ‘usual suspects’ doen dit jaar ook de nieuwe partijen ‘Student & Starter, ONSUTRECHT, Stadsbelang Utrecht, Nederland Duurzaam en OPA Utrecht (Ouderen Politiek Actief) mee, dat meldt de gemeente.

De gemeenteraad bestaat nu uit GroenLinks (10 zetels), PvdA (9 zetels), D66 (9 zetels), VVD (6 zetels), CDA (4 zetels), SP (3 zetels), Stadspartij Leefbaar Utrecht (1 zetel), GroenRechts (1 zetel) en de ChristenUnie (1 zetel). GroenRechts en Leefbaar Utrecht stoppen er na deze verkiezingen mee.

ONSUTRECHT
De nieuwe partijen proberen zich van de gevestigde orde te onderscheiden door zich op specifieke doelgroepen te richten. ONSUTRECHT heeft bovenaan haar verkiezingsprogramma staan: ‘Niet bezuinigen maar investeren'. De partij wil dat het parkeertarief in de stad het eerste uur verlaagd wordt naar 50 cent. Verder vinden ze het belangrijk om ouderen te gemoet te komen omdat straks veertig procent van Nederland ouder dan 65 is.

Voor studenten hebben ze het volgende bedacht: ‘Studenten mogen wat onsUtrecht betreft zakelijke panden die meer dan 5 jaar leeg staat KRAKEN. Want er is een schrijnend tekort aan kamers voor studenten. Dus: of op korte termijn een oplossing voor dat tekort of geef studenten het recht om te kraken.’

Ouderen Partij Utrecht
OPA Utrecht wil dat de politiek in Utrecht, maar eigenlijk in heel Nederland, een andere koers gaat varen. Op hun site staat: ‘Werkloosheid, armoede, begrotingstekorten, faillissementen, dalende huizenprijzen of vertrouwen in de regering – op alle vlakken gaat het flink mis. De vraag is of daar wat aan gedaan kan worden zodat we een positieve richting op gaan slaan.’

Hoe dat precies moet, wordt nog niet uitgelegd, maar iedereen die ouder dan veertig is, wordt opgeroepen om ‘achter de geraniums vandaan te komen’ en zich te melden om mee te doen en
denken.

Student & Starter
In december maakte Student & Starter bekend mee te doen aan de verkiezingen en is sinds dien zoekende. Op hun site is te lezen dat ze zoeken naar campagnegeld en kandidaat-raadsleden. Aan het verkiezingsprogramma wordt nog hard gewerkt, het zal binnenkort worden gepresenteerd.

Verkiezingsprogramma's
Stadsbelang Utrecht en Duurzaam Nederland hebben nog geen website, Facebookgroep en/of openbaar partijprogramma. Het is volgens de kieswet niet verplicht om een verkiezingsprogramma te hebben, maar het is natuurlijk wel handig om mensen van tevoren te kunnen vertellen waarom ze op jouw partij zouden moeten stemmen.

Het is voor alle partijen die aan de komende verkiezingen mee willen doen wel verplicht om op 3 febuari tussen 09:00 uur en 17:00 uur een kandiatenlijst in te leveren en een waarborgsom (225 euro voor nieuwe partijen en 112,50 euro voor bestaande partijen) te betalen. Als de partijen zich niet voor het eind van de werkdag hebben gemeld, doen ze niet meer mee aan de verkiezingen.

Tijdens de verkiezingen kan ook gestemd worden op de Partij voor de Dieren, Ouderen Partij Utrecht (OPU) en de Partij Vrij Utrecht. Die bestaan al langer en doen ook mee.