Vijf Utrechtse panden bij Studentenhuis van het Jaar

De verkiezing van het Studentenhuis van het Jaar is weer losgebarsten. Dit jaar doen er vijf Utrechtse panden mee: Huize Stone Chicken, AL16 (gang 1.6), Huize Octopussy, Huize Schelde en AcidHouse.

In totaal dingen 75 studentenhuizen uit achttien verschillende steden mee naar de titel. Iedereen kan op zijn of haar favoriete huis stemmen. De verkiezing is georganiseerd door Studenten.net. Op de site staan profielen waarin wordt gemeld wat de bewoners gezamenlijk ondernemen, hoeveel kratten bier er wekelijks doorheen gaan en hoe vaak er huisfeesten worden gegeven.

In de eerste ronde wordt er gestemd op huizen op basis van een foto en beschrijving zonder dat de naam bekend is. Daarnaast kunnen bezoekers één keer per dag op de profielen stemmen – waarbij wel duidelijk is om welk huis het gaat. Beide manieren tellen elk voor vijftig procent mee.

Vrijdag 19 april maakt de organisatie bekend welke twaalf panden doorgestoten zijn in de halve finale. Daarna volgen nog twee rondes waarbij er gestemd moet worden, maar waarbij de partijen ook enkele battles moeten uitvechten. In juni vindt de finale plaats.