Vijftig studenten van de UIT verwijderd

Zo’n vijftig eerstejaarsstudenten zijn van de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) verwijderd. Een deel van hen was onder de achttien jaar en dronk ondanks het verbod toch alcohol, een ander deel liep tegen de lamp omdat ze drank stiekem doorspeelde aan minderjarigen.

Dat meldde Vivien Bonke, secretaris bij de Introductie Commissie Utrecht, aan gratis dagblad Spits afgelopen vrijdag. UITlopers jonger dan achttien jaar mogen volgens de wet geen alcohol nuttigen en kregen een wit bandje. Studenten vanaf achttien jaar kregen een groen bandje en konden gerust biertjes bestellen.

Beveiliging
Speciaal geïnstrueerde vrijwilligers controleerden tijdens de UITdagen van 11 tot en met 14 augustus of de regels werden nageleefd. ‘Wanneer zij UITlopers onder de achttien jaar met een wit bandje alcohol zagen drinken of UITlopers boven de achttien met een groen bandje alcohol zagen doorspelen, namen ze hen mee naar de beveiliging en werd er iemand van het bestuur bijgehaald die gemachtigd was om het bandje af te knippen’, zegt Bonke. Studenten zonder polsbandje zijn uitgesloten van deelname aan de activiteiten van de UIT.