Vinden alle buitenlandse studenten een kamer?

Er komen steeds meer buitenlandse studenten deze kant op, en die hebben allemaal een kamer nodig. Vorig jaar gaf dat grote problemen. Hoe is het nu?

Vorig jaar was de woningnood onder internationale studenten groot: in Amsterdam zwierven er honderden door de stad, in Utrecht bivakkeerden er tientallen op een camping, in Den Bosch logeerden ze bij medestudenten en in Tilburg sliep een Engelse student zelfs enkele nachten in zijn auto. Is de situatie inmiddels verbeterd?

Ardin Mourik, directeur van huisvestingsorganisatie Kences, denkt van wel. Natuurlijk blijven de problemen in de Randstad en Utrecht groot, zegt hij, maar er zijn ‘minder excessen’. Dat komt volgens hem onder meer doordat minder Nederlandse studenten op kamers gaan.

Hotline
Toch hebben al honderden internationals contact opgenomen met de Housing Hotline van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), zegt bestuurslid Lisa Busink. Daar kunnen ze terecht voor hulp met het zoeken van woonruimte, vragen over bijvoorbeeld de huurprijs of met klachten over hun kamer.

Met het aantal klachten valt het volgens haar voorlopig mee. ‘Het zijn er nog maar een paar, want de meeste studenten komen pas komende week naar Nederland.’

Of er inderdaad minder problemen zijn voor studenten uit het buitenland, durft Busink niet te zeggen. ‘Dit is het eerste jaar dat we zo’n hotline hebben, dus we kunnen het niet vergelijken. Maar ik heb wel de indruk dat, terwijl er steeds meer internationale studenten komen, ze vrij weinig worden geholpen. Dus wij gaan het vast druk krijgen.’

De komst van buitenlandse studenten heeft gevolgen voor de woningnood onder Nederlandse studenten, meent de Amsterdamse wethouder Laurens Ivens (SP). Hij haalde deze week in het Parool uit naar de UvA en de Vrije Universiteit, die hun deuren volgens hem wijd openzetten voor buitenlandse studenten, die bovendien veel lucratiever zijn voor particuliere verhuurders.

Hartenkreet
Daar zit wel wat in, zegt Mourik. Hij kan zich Ivens’ hartenkreet goed voorstellen: particuliere organisaties als The Student Hotel, Student Experience en Greystar richten zich bij uitstek op de internationale student, die een gemeubileerde kamer moet huren en dus meer geld uitgeeft.

Maar verdringen buitenlandse studenten de Nederlandse student? Dat denkt de Kences-directeur niet. ‘Die dure woningen zijn voor Nederlandse studenten niet aantrekkelijk.’ De particuliere initiatieven en gewone studentenhuisvesting kunnen volgens hem prima naast elkaar bestaan. ‘Maar ik denk dat we zeker wel de discussie moeten voeren wat we doen met de internationale studenten als de groei zo hard doorzet als wordt verwacht.’