Voldoende animo voor flexstudeer-experiment

Er zijn voldoende aanmeldingen voor de proef met flexibel studeren. Begin september zijn 42 studenten aan de HU van start gegaan bij drie opleidingen.

Studenten bepalen tijdens het experiment zelf hoeveel vakken ze volgen en betalen alleen hierover collegegeld. De landelijke pilot is voor een beperkt aantal studenten mogelijk. Flexstuderen is bedoeld voor voltijd studenten die hun propedeuse binnen hebben. Zij verrichten daarnaast bijvoorbeeld bestuurswerk, doen aan topsport of hebben te maken met een beperking.

Uitgebreid
Van de 66 aanmeldingen voldeden er 42 aan de voorwaarden. Bij Small Business and Retail Management begonnen er 11, bij Social Work 19 en bij Creatieve Therapie 12. Vanaf volgend studiejaar is het de bedoeling dat het experiment wordt uitgebreid: 500 studenten van meerdere opleidingen van de HU kunnen dan meedoen.

Aan het experiment doen behalve de HU ook Windesheim en de Universiteit van Amsterdam en van Tilburg mee. Het initiatief komt van de politieke partijen VVD en PvdA en studentenorganisaties ISO en LSVb. Minister Bussemaker omarmde het idee en maakte de pilot mogelijk.