Volgend jaar HU-breed bindend studieadvies

Volgend studiejaar komt er een HU-breed bindend studieadvies. Wie aan het eind van het eerste jaar minder dan 45 studiepunten (EC’s) heeft behaald, krijgt een negatief advies en moet de opleiding verlaten.

Tot op heden hanteren faculteiten onderling en soms ook opleidingen binnen dezelfde faculteit verschillende normen. Die variëren van 42 tot 50 EC’s (elk studiejaar telt 60 studiepunten). Vanwege de rechtsgelijkheid is dit een ‘onwenselijke’ situatie, zo staat in de nota ‘Koersen op rendement’ van het college van bestuur. De werkgroep Regelingen heeft een voorstel tot uniformering van het BSA gedaan dat opgenomen is in de Onderwijs- en Examenregeling (OER). De centrale medezeggenschapsraad (CMR) moet zich hier nog over uitspreken.

Hoewel de hogeschoolbrede norm komend studiejaar ingaat, kunnen opleidingen hiervan afwijken. Faculteitdirecteuren moeten dit voor eind maart bij het college gemotiveerd aanvragen. Uiterlijk in 2014 dienen alle opleidingen de nieuwe norm te hebben ingevoerd. Volgens de plannen tellen vrijstellingen niet mee bij de 45 EC’s. Studenten die voor 15 studiepunten of meer vrijstelling hebben dienen alle andere propedeusevakken te halen.