Voor Achraf is deze award pas het begin

Achraf ontvangt de prijs van minister Dijkgraaf. Foto: ECHO

Donderdag 7 december kreeg Achraf Agarmaoine de ECHO Award 2023 van minister Dijkgraaf. Het is dé beloning voor studenten die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan diversiteit en inclusie in het Nederlandse hoger onderwijs en op de arbeidsmarkt.

HU-student Social Work Achraf Agarmaoine kreeg de prijs voor zijn stichting Beweeg naar Toekomst, die hij vorig jaar in Harderwijk oprichtte met zijn broer Mohammed en vriend Hicham. Samen met veertien vrijwilligers geven de jongens sportlessen aan zo’n tachtig kinderen en jongeren per week.

Achraf: ‘Ik heb de award ook gekregen voor wie ik ben: een 23-jarige Nederlander met Marokkaanse roots. Op mijn vierde werd ik als probleemkind bestempeld omdat ik nogal druk was. “Samen spelen, samen delen” kende ik niet en mijn ouders moesten elke keer op komen draven om te horen dat ik mijn skelter voor mezelf had willen houden. Mijn tweelingbroer en ik moesten daarom naar het speciaal onderwijs.’

Achraf en Mohammed Agarmaoine op de kleuterschool. Foto uit privéarchief

In het speciaal onderwijs liepen de broers elk jaar een beetje meer vertraging op. Tot ze uiteindelijk in groep 8 te horen kregen dat we vmbo kader moesten gaan doen. Achraf: ‘Daar waren we blij mee, omdat we hadden verwacht dat we naar het praktijkonderwijs zouden worden gestuurd.’ Met hard werken werd het mbo en daarna hbo.

Schrijf je eigen verhaal

Voor Achraf is deze award pas het begin. ‘Ik ga door met onze stichting en we willen over tien jaar in meerdere steden vestigingen hebben om kansarme jongeren te helpen zich goed te ontwikkelen. Want waar je ook vandaan komt: je kunt altijd je verhaal herschrijven.’

Achraf: ‘Als je maar een broer of zus hebt waar je tegenop kunt kijken. Dat is cruciaal. En aan zo’n voorbeeld broer of zus proberen we de kinderen van onze stichting te helpen. Door samen te sporten en te praten. Dat is beter dan die onrealistische beelden op social media. Ook de ouders hebben trouwens een belangrijke rol: als je vertrouwen en liefde krijgt, komt het in orde.’

Naast Achraf op de foto: Emre Cicek, Jacqueline Breedijk en Elena Valbusa.

Achraf moest het opnemen tegen 28 andere studenten die dit jaar werden voorgedragen voor de ECHO Award. Naast hem waren Emin Batman (Bouwkunde, Technische Universiteit Delft), Shahram Malouki (Rechtsgeleerdheid, Universiteit van Amsterdam) en Saadullah Shehadeh (Geneeskunde, Universiteit van Amsterdam) de drie winnaars. Zij mogen naar een volledig verzorgde Summercourse aan UCLA in Los Angeles.

Stichting ECHO is een expertisecentrum diversiteitsbeleid. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de koepelorganisaties voor het hoger onderwijs, VSNU en VH hebben het in 1994 opgericht. Het volledige juryrapport is hier te vinden.