Voor innovatie in het onderwijs is de rol van managers cruciaal

Onderzoekers van de Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool zijn tot de conclusie gekomen dat de rol van de manager cruciaal is voor de mate waarin docenten in het hbo en mbo innovatie in het onderwijs toepassen. Dat blijkt uit een gezamenlijke studie.

Innovatie hangt voor een belangrijk deel af van de mate waarin docenten afwisseling van taken hebben, zeggen de twee onderwijsinstellingen. Docenten moeten voldoende ondersteuning krijgen van het management en blootgesteld worden aan innovatie. Daardoor zijn ze beter in staat om out of the box te denken, wat belangrijk is bij het innoveren van onderwijs.

Vrouwen zijn in het algemeen beter in ‘innovatief werkgedrag’, zeggen de onderzoekers. Verder zijn hbo-docenten beter in staat om innovatie in het onderwijs te implementeren dan mbo-docenten. Dat zou mogelijk kunnen komen doordat docenten in het hbo bekender zijn met conceptuele modellen.