‘Voor onze studenten geen bijbaantje in de supermarkt’

Een goedbetaalde stage om zo direct kennis te maken met de praktijk. Vijf studenten van het Institute for Life Science & Chemistry van de HU maken het waar dankzij een beurs van 3000 euro, die zij maandagavond 16 september in ontvangst mochten nemen.

De beurzen, in totaal uitgereikt aan 27 hbo-studenten chemie, zijn een initatief van zestig chemische bedrijven die de handen in elkaar wilden slaan voor voldoende analytische chemici. De winnende studenten starten met de betaalde stages in het tweede jaar van hun studie. ‘De studenten hoeven zo geen bijbaantje in de supermarkt te nemen en doen direct ervaring op in de werksector', zegt instituutsdirecteur Ellen Hillhorst.

Het zogenaamde Analytical Science Talent Programme betekent meer dan alleen een goedbetaalde stage. De komende drie jaar zullen de studenten dit programma volgen en op zaterdag extra lessen volgen. ‘De studenten zijn goed gescreend', zegt Hillhorst. ‘Zij hebben aan verschillende criteria moeten voldoen en hebben de afgelopen weken verschillende toelatingsgesprekken moeten voeren.’

Dat er dit jaar vijf HU-studenten zijn toegelaten vindt Hillhorst een goed teken. ‘Het is de derde lichting die het programma volgt', verklaart de instituutsdirecteur. ‘Voorgaande jaren hadden wij steeds twee tot drie studenten die aan het programma mochten deelnemen, de stijging is dus een goed teken.’

De uitreiking vond plaats in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht in aanwezigheid van de minister van Onderwijs Jet Bussemaker. De winnende HU-studenten zijn Cami Talavera Ormeño, Lysbeth Antonides, Elise van Diejen, Mohamad Ahmad en Marina Boersma.