Kort

‘Voorlopig geen coronapas in het hoger onderwijs’

De coronapas komt voorlopig niet in het hoger onderwijs, wel in dierentuinen en pretparken. De horeca moet rekening houden met aangescherpte maatregelen, zoals opnieuw een zitplicht. Dat zijn elementen die tijdens de persconferentie van aanstaande vrijdag bekend worden gemaakt, zeggen betrokkenen bij het coronabeleid aan de Telegraaf.

Eerder lekte uit dat een coronapas voor universiteiten en hogescholen een mogelijkheid was die het kabinet onderzocht. Daarvoor is wel een wetswijziging nodig. Een coronapas is nu bijvoorbeeld in de horeca verplicht. Met een QR-code kunnen mensen aantonen dat ze voldoende gevaccineerd zijn, corona hebben gehad of recent negatief getest zijn.

Hogescholen en universiteiten lieten weten zo’n verplichte coronapas niet te zien zitten. De Vereniging Hogescholen bijvoorbeeld heeft ‘grote praktische en ethische bezwaren’. De koepel van universiteiten VSNU vindt de maatregel ‘enorm lastig en misschien wel onuitvoerbaar’.