Voorlopig geen versoepelingen in het hoger onderwijs

Net als de terrassen blijft het hoger onderwijs de komende periode dicht. De mogelijke versoepelingen voor hogescholen en universiteiten zijn voorlopig van de baan. Dat komt door de toename van het aantal besmettingen met corona. Minister-president Rutte zal dit dinsdag tijdens een persconferentie bekend maken, melden de media.

Twee weken geleden kondigde Rutte aan dat het hoger onderwijs verder open kon zodat studenten minimaal een dag in de week fysiek onderwijs konden krijgen. Mits het aantal besmettingen terugliep. Pieter Duisenberg, voorzitter van de vereniging van universiteiten (VSNU) heeft om deze reden begrip voor het beleid van het Kabinet, zegt hij bij de NOS.

Toch vindt Duisenberg het niet terecht dat mbo-studenten een dag in de week les krijgen en hogescholen en universiteiten niet open kunnen. Hij hoopt dat dit binnenkort wel mogelijk is. Ook gaat hij ervan uit dat de instellingen half augustus weer helemaal de deuren kunnen openen en dat de introductieweken weer fysiek plaatsvinden.