Voormalige vrouw wil nieuwe bul

Een oud-student van de Universiteit van Amsterdam heeft bij de Commissie Gelijke Behandeling een klacht ingediend omdat de universiteit hem geen nieuw diploma wil verstrekken met daarop zijn nieuwe naam.

De man studeerde aan de UvA nog als vrouw en veranderde later van geslacht. De bul waarop de oude vrouwelijke voornamen vermeldt staan, zorgt volgens de man bij sollicitaties voor problemen omdat daar een vrouwennaam op staat.

De UvA zegt van goede wil te zijn en heeft de student aangeboden om een verklaring van afstuderen op te stellen, waarop alleen zijn voorletters worden vermeld en zijn geslacht dus niet te achterhalen is. In Nederland kan volgens de wet slechts eenmaal een bul worden uitgereikt.

Studenten die hun naam hebben veranderd, kunnen overigens ook terecht bij de Dienst Uitvoering Onderwijs voor een zogeheten ‘verklaring afgelegd examen’. Daarop wordt dan de nieuwe naam vermeld.

De oud-student, die inmiddels in de Verenigde Staten woont, geeft echter de voorkeur aan een nieuw diploma en vindt het een vorm van indirecte discriminatie als hij deze niet krijgt. Het is de eerste keer dat de Commissie Gelijke Behandeling zich over een dergelijke kwestie buigt. De zaak dient op 5 oktober.