Nieuws

Voorspelbare uitval eerstejaars lerarenopleiding

Is het leraarschap inderdaad een roeping? In het eerste studiejaar van de lerarenopleidingen haken studenten vaker af als ze minder idealistisch zijn. Dit blijkt uit aanvullend onderzoek naar studie-uitval.
Er zijn veel verschillen tussen afhakers en doorzetters aan de lerarenopleidingen en de pabo’s. Het blijkt zelfs mogelijk “om al bij de start van het studiejaar aan de hand van een beperkt aantal gegevens bijna een derde van de uitvallers correct te voorspellen”, schrijven de rapporteurs van onderzoeksbureau ResearchNed.
In september vorig jaar trokken ze een soortgelijke conclusie voor het hele hoger onderwijs. Uitvallers maakten hun studiekeuze tamelijk laat, lieten zich niet goed informeren of kozen voor de opleiding vanwege het salaris dat zij na hun afstuderen dachten te gaan verdienen. Ook stopten eerstejaars vaker als ze hun studiekeuze baseerden op de status van hun beroep in plaats van inhoudelijke interesse.
Toegespitst op de lerarenopleidingen en pabo’s blijken al deze factoren nog steeds mee te wegen. Maar idealisme speelt ook een rol. Wie daar minder van heeft, loopt een groter risico uit te vallen. 
Verder voorzagen uitvallers van de pabo vaker problemen met wiskunde, rekenvaardigheden en Engels. De uitvallers van de tweedegraads lerarenopleidingen dachten bij voorbaat moeite te hebben met wiskunde, zelfstandig werken en studievaardigheden. Kennelijk hadden ze gelijk.
Overigens zijn studenten van lerarenopleidingen in het algemeen idealistischer dan andere hbo-studenten. Tussen de tachtig en negentig procent vindt dat de opleiding ‘perfect’ past bij de eigen idealen, normen en waarden. In de rest van het hbo schommelt dat aandeel rond de 75 procent.