Columns

Voorspellingen JWT

In 1979 werkte ik bij JWT. In dat jaar ontmoette ik voor ’t eerst mijn huidige collega Bert Carstens, die marketingmanager bij Nutricia was. Bert gaf mij onlangs het boekje Ik zie ik zie wat jij niet ziet met daarin voorspellingen voor na de jaren tachtig. Het 36 pagina tellend gele boekje met illustraties van Franka van der Loon werd als een relatie geschenk door JWT aan haar klanten verstrekt. Bert had het keurig bewaard.

Het is leuk om te zien welke voorspellingen enigszins uitgekomen zijn. Mannen gaan behalve hun baard ook hun borsthaar scheren. Nu lopen er zelfs heel wat mannen rond die ook al het haar rondom hun scrotum wegscheren. JWT voorzag het verdwijnen van lange krantenartikelen, terwijl de CD (compact disc) nog op de markt moest komen. De opmars van het beeld wordt voorspeld en dat de musical het gaat winnen van het toneel. Elektronica gaat ons leven aangenamer maken. Zelfs de vorig jaar op de markt gebrachte driedimensionale TV staat in 1979 aangekondigd.

Het onderwijs zal pragmatischer worden en sterker gericht zijn op de rechtstreekse behoeften van de wetenschap en bedrijfsleven. De onstuimige groei van het Hoger Beroeps Onderwijs was een juiste verwachting.
Ik voorspel u een gelukkig nieuwjaar.