Voorstel: afdeling ICT wordt aparte dienst

De afdeling ICT, nu nog onderdeel van de Dienst Bedrijfsvoering, wordt opgetuigd tot een aparte eenheid: de Dienst Informatiemanagement & ICT (IM&ICT).

Voor deze ‘herpositionering’ vraagt het college van bestuur in een brief goedkeuring aan de Hogeschoolraad, die zich er woensdag 29 april over buigt. De inrichting van een afzonderlijke dienst is nodig vanwege de digitale ambities en komende investeringen van de hogeschool op het gebied van ict, schrijft het college. De afdeling moet een ‘volwaardige business partner’ van de andere diensten en faculteiten worden.

De dienstverlening wordt verlegd van ‘ondersteunend en uitvoerend’ naar meer ‘initiërend, adviserend en regisserend’. ‘Daarnaast fungeert ICT in de toekomst als een belangrijke katalysator voor onderwijsinnovatie en –vernieuwing binnen de HU’, oppert het college.

Geen rechtspositionele gevolgen
Deze nieuwe inbedding heeft ‘geen rechtspositionele gevolgen’ voor de medewerkers. Alle medewerkers van de ICT-afdeling gaan over naar de nieuwe dienst. Die telt dan zo’n 85 fte’s (fulltime arbeidsplaatsen). Afdelingsdirecteur Eric van den Bos, sinds februari van dit jaar in dienst, wordt hoofdbudgethouder en treedt toe tot de directie HU Diensten.

Naast de toekomstige Dienst Informatiemanagement & ICT kent de hogeschool de diensten Onderwijs, Onderzoek & Studentzaken, Marketing & Communicatie, Human Resources, Business Control en Bedrijfsvoering. Elke dienst beschikt over een eigen directeur en zij worden aangestuurd door HU Diensten-directeur Ilan Westphal. Bij HU Diensten loopt momenteel een bezuinigingsoperatie terwijl ook de werkzaamheden worden geharmoniseerd.