Voorzitter raad van toezicht universiteit weg

De voorzitter van de raad van toezicht van de Universiteit Utrecht stapt op, uit onvrede over de bemoeienis van staatssecretaris Zijlstra met de benoeming van een nieuw raadslid.
Voorzitter Rien Meijerink had drie kandidaten voorgedragen als raadslid. Maar de staatssecretaris zou daarvan zijn afgeweken en zijn partijgenoot Jan van Zanen hebben benoemd. Volgens Meijerink past deze niet in het vastgestelde kandidaatsprofiel. In het digitale universiteitsblad DUB zegt Meijerink dat hij zich niet meer serieus genomen voelt.
De econoom Meijerink is sinds 2005 voorzitter van de raad van toezicht van de Universiteit Utrecht. Daarnaast zit hij het platform van voorzitters van raden van toezicht voor. Hij was secretaris-generaal van het ministerie van OCW (1990-1995) en voorzitter van de VSNU (1995-2000). Momenteel is hij onder andere voorzitter van de Raad voor de volksgezondheid en zorg.
Van Zanen was tussen 2003 en 2008 voorzitter van de VVD en is momenteel burgemeester van Amstelveen.
Vorige week werd Zijlstra ook al door studenten van de Universiteit van Amsterdam beschuldigd van ‘politieke inmenging’ bij de benoeming van een nieuwe voorzitter van de raad van toezicht van de Universiteit van Amsterdam. Hij zou een voorzitter willen benoemen die niet alleen voorstander is van verregaande samenwerking tussen met de Vrije Universiteit, maar die ook ‘de juiste politieke kleur’ heeft.
Zijlstra deed die beschuldigingen toen af als ‘nonsens’. De twee aan hem voorgedragen kandidaten zouden om uiteenlopende redenen niet in aanmerking komen voor de functie. Hij benadrukte verder dat het evident is dat hij zich met benoemingen van de raad van toezicht bemoeit. ‘Daar ga ik over. De raad van toezicht zit er namens de bewindspersoon, om een oogje in het zeil te houden. En ik ben geen stempelmachine’, zei hij toen.
Het ministerie van Onderwijs kon nog niet reageren.