‘Vreemd genoeg had niemand dit verzonnen’

Creative Business-studente Loviisa Vähvävuori lanceerde Näpp: een platform waar expatfamilies internationale studenten als oppas kunnen vinden.

Foto: Kees Rutten
Foto: Kees Rutten

In deze serie interviewen we HU-studenten die een eigen bedrijf zijn gestart. In deze derde aflevering spreken we de Finse ZZP’er Loviisa Vähvävuori (27). Tijdens haar studie Creative Business lanceerde ze haar start-up Näpp: een platform waar expatfamilies internationale studenten als oppas kunnen vinden. Vlak voordat Covid-19 haar intrede maakte, ging het fantastisch. ‘We krabbelen nu weer op uit deze corona-dip.’

Wat is Näpp?
Näpp is een platform waarop internationale families een internationale student als babysitter kunnen vinden. Het vinden van de juiste match berust op een gedeelde cultuur en taal, zodat kinderen meer in contact kunnen komen met de taal en cultuur van hun ouders. Het brengt kinderen veel als ze – buiten hun ouder(s) om – iemand hebben met wie ze in een andere taal kunnen koken, tekenen en spelen.

Alle internationale studenten met liefde voor hun taal, cultuur en voor kinderen, kunnen gratis een profiel aanmaken op Näpp. Ouders kunnen voor vijftien euro per maand een account krijgen om deze profielen te bekijken en contactgegevens te vergaren om een goede match te maken.’

Hoe ben je op dit idee gekomen?
‘Voordat ik vanuit Finland naar Nederland vertrok om te gaan studeren, had ik al heel wat oppas-ervaring. Nog voordat ik was verhuisd, kwam ik op Facebook een oproep tegen van een Fins-Nederlands stel in Nederland. Ze waren op zoek naar een Finse babysitter, die hun dochtertje kon helpen met de Finse taal. Toen ik eenmaal in Nederland was, werd ik haar babysitter.

Het was niet alleen voor dat gezin fijn om iemand te hebben die de tweetalige opvoeding vergemakkelijkte. Ook voor mijzelf was het waardevol om mensen in mijn omgeving te hebben met wie ik een taal en cultuur deelde. Ik was net aangekomen in Nederland: een nieuwe wereld waarin ik mijn draai moest vinden. Een plek hebben waar ik Fins kon spreken en waar mijn sporadische frustraties over Nederland gehoord werden, was fijn.

Als driejarig meisje was mijn oppaskindje behoorlijk spraakzaam. Wanneer we in de in de speeltuin andere internationale gezinnen tegenkwamen, hadden we het vaak over hun verlangen om een oppas te hebben die hun taal sprak. Haha, in die periode heb ik heel wat vrienden van mij gekoppeld aan gezinnen die ik in de speeltuin ontmoette.

‘Wat ik in de speeltuin al deed – het matchen van internationale gezinnen en -studenten – werkte ik uit tot een bedrijfsplan: Näpp’

In diezelfde periode volgde ik een vak waarvoor ik een bedrijfsconcept moest ontwikkelen. Dit concept moest ik aan het einde van dat blok pitchen aan zakenmensen. Wat ik in de speeltuin al deed – het matchen van internationale gezinnen en -studenten – werkte ik uit tot een bedrijfsplan: Näpp. Ik was verbaasd dat nog niemand dit had verzonnen.’

Heb je verder iets aan Näpp gehad binnen je studie?
‘Ik heb zowel mijn stage als afstudeeronderzoek kunnen wijden aan Näpp. Toen mijn bedrijfspitch aan het einde van dat vak goed in ontvangst werd genomen, besloot ik daarna door te gaan met Näpp. Mijn eerste (zelfgemaakte) website bestond uit niet veel meer dan twee knoppen waar je je mailadres achter kon laten. Alle informatie verwerkte ik handmatig in Excel-sheets. Desalniettemin was Näpp tegen de tijd dat ik moest stagelopen, al flink in populariteit gegroeid. Tijdens mijn stage kreeg ik begeleiding om mijn website te verbeteren en Näpp verder te ontwikkelen. Ook heb ik Näpp kunnen inzetten voor mijn afstudeeronderzoek naar Business-to-Business markets.’

Heeft de pandemie impact gehad op de bedrijfsvoering?
‘Nou, behoorlijk. Vlak voordat het virus in Nederland kwam was Näpp ontzettend aan het groeien. Iedere week kregen we vijf à zes nieuwe gezinnen erbij. Een maand later – toen het virus in Nederland arriveerde, was alles anders: mensen waren bang en wilden zichzelf en anderen zo min mogelijk in gevaar brengen door anderen te ontmoeten. Onze groei stagneerde volledig. Alles lag plotsklaps stil.

Die herfst besloot ik een pauze te nemen van Näpp, totdat de omstandigheden verbeterden. Het is nu lente en ik zie dat mensen langzaamaan beginnen te wennen en simpelweg niet langer zonder babysitter kunnen. De vraag neemt toe en Näpp krabbelt op uit een dip. We maken momenteel genoeg omzet om het bedrijf draaiende te houden, maar ik betaal mezelf niet uit. Dat geeft niet, want ik geloof in ons concept en dat we straks weer zullen groeien.’

Wat zijn je plannen voor Näpp in de toekomst?
‘Ik wil Näpp ontwikkelen tot een community. Een plek waar niet alleen babysitters gevonden kunnen worden, maar waar internationale gezinnen ook elkaar kunnen vinden. Het kan vervreemdend en eenzaam zijn om naar een nieuw land te verhuizen en ik wil ervoor zorgen dat internationals met elkaar in contact kunnen komen.

Näpp zal ooit het grootste internationale platform worden voor babysitters, ook buiten Nederland. Voordat we daar zijn, moet ons platform eerst groeien en verder ontwikkeld worden. Ik ben nu in gesprek met investeerders die onze website kunnen verbeteren, zodat we zo snel mogelijk weer back on track komen om dit doel te verwezenlijken.’

Wil je meer lezen over studenten en hun start-up? Hier vind je de eerder verschenen artikelen uit deze rubriek.

Volg ons op Instagram
Reageer!
Reageer!
Deel via...

Geef een reactie Let bij het reageren op onze spelregels.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *