Vrees voor meer controle door migratiewet

GroenLinks is bang dat de IND gaat controleren of hogescholen en universiteiten zich houden aan de gedragscode voor internationale studenten. Dat kan een gevolg zijn van de nieuwe migratiewet, die de Eerste Kamer maandag 5 juli goedkeurde.

In 2006 vereenvoudigde de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) de toelating voor buitenlandse studenten aan instellingen die de Gedragscode Internationale Student onderschrijven. Maar aan die soepele regels zijn strikte voorwaarden verbonden. Zo zijn instellingen verplicht om de IND in te schakelen wanneer hun buitenlandse studenten geen onderwijs meer volgen of niet genoeg studiepunten halen.

Een onafhankelijke commissie ziet erop toe dat hogescholen en universiteiten zich aan de regels houden, maar GroenLinks vreest dat straks ook de IND zich ermee gaat bemoeien.

In de nieuwe wet wordt immers gewerkt met ‘referenten’, die garant kunnen staan voor de komst van migranten. Hogescholen en universiteiten moeten bij de gedragscode zijn aangesloten om als referent erkend te worden. Wanneer ze zich niet aan de code houden, lopen ze het risico hun status als referent te verliezen. Volgens GroenLinks tast dit de autonomie van de instellingen aan.

Uit onderzoek (pdf) door het Nijmeegse bureau ITS bleek vorig jaar dat veel instellingen het niet zo nauw nemen met de gedragscode. Vooral grotere instellingen zouden nauwelijks controleren of buitenlandse studenten daadwerkelijk onderwijs volgen of niet. In 2008 maakte slechts een derde van alle instellingen die de gedragscode ondertekenden melding van vertrokken studenten. Bij acht onderzochte instellingen bleken in totaal zo’n tweehonderd studenten met ‘onbekende bestemming’ te zijn vertrokken.