Vrijwel evenveel eerstejaars in hbo

Ook dit studiejaar zijn meer dan honderdduizend studenten aan een hbo-opleiding begonnen. De instroom is bijna even hoog als vorig jaar: het scheelt maar 186 inschrijvingen.

Er is dus wel een daling van het aantal eerstejaars, maar het gaat slechts om 0,2 procent. Daar zitten bovendien de hbo-masteropleidingen bij. Als die buiten beschouwing blijven, scheelt het nog maar vier inschrijvingen, blijkt uit cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs.

FONTYS
Maar er zijn flinke verschillen tussen de afzonderlijke hogescholen. Van de onderwijsreuzen winnen vooral Fontys en Saxion terrein: zij zagen de instroom met respectievelijk 7,4 en 9,1 procent toenemen. Fontys heeft nu 9278 eerstejaars en nadert daarmee de Hogeschool van Amsterdam, waar 10.352 studenten instroomden: 3,2 procent minder dan vorig jaar.

De grootste klap krijgt de Hogeschool Utrecht, waar 7,3 procent minder eerstejaars aan hun hbo-opleiding begonnen: de laagste instroom in vier jaar tijd. Datzelfde geldt voor de Hogeschool Zuyd, waar het verlies 5,7 procent is.

ECONOMISCHE STUDIES
Voor de Hogeschool Inholland bleef de schade beperkt. Ondanks alle commotie die aan het begin van de zomer losbarstte, startten daar in september nog steeds 7586 studenten: een klein verlies van 1,7 procent.

In het algemeen waren economische hbo-studies iets minder in trek. Die verloren 2,7 procent. Landbouw- en milieuopleidingen waren juist populairder en kregen er 4,3 procent bij. Gezondheidszorg deed het zelfs nog beter en trok 6,2 procent extra eerstejaars.