Waarom de Foodcourt een half jaar half leeg stond

Bubble Tea. Foto: Kees Rutten

Er viel afgelopen half jaar weinig te proeven in De Proeftuin aan Padualaan 101. Het idee van het hoekje was dat er zou worden geproefd en geëxperimenteerd. Maar sinds januari staat deze hoek zo goed als leeg. Hoe kon dat gebeuren?

Een kraampje met Bubble tea. Dat was het laatste wat we er zagen staan. Het bleef niet lang zitten. Maar dat was ook nooit de bedoeling geweest, vertelt Ngc Luu, hoofdaannemer van de foodcourt aan Padualaan 101. De verkopers van die zoete, koude thee hadden zich als doel gesteld hun drankje bekend te maken onder studenten. Toen ze dat bereikt hadden, vertrokken ze weer.

Noa Wammes is er dol op. Foto: Kees Rutten

De Proeftuin

In januari had De Proeftuin er moeten komen, werd destijds aangekondigd. Het idee hiervan was dat leveranciers elkaar zouden afwisselen en de HU-populatie van alles wat zou kunnen proberen. En ja, er kwamen wat evenementjes, zoals een kookworkshop en de uitgifte van een groentetas. Maar waarom bleef het verder zo stil?

‘Het was nooit de bedoeling dat het leeg zou staan’, vertelt Ngc Luu . ‘Er had een concreet plan voor De Proeftuin moeten komen, maar er waren wat interne problemen bij de HU, waardoor Grounded Kitchen niet verder kon.’ Dat lag niet alleen aan de HU, maar ook aan het overleg met Grounded Kitchen. ‘Ik was ervan overtuigd dat die naar onze plek zouden verhuizen.’

Desgevraagd zegt tijdelijk projectmanager Richard van Nieuwkuyk zich niet te herkennen in de interne problemen bij de HU.

Grounded Kitchen

De eigenaar van Grounded Kitchen, Maarten Klop, weet hoe het zit. Naar de Foodcourt komen was volgens hem niet zo gemakkelijk. Hij had met zijn team van zestien man een paar maanden op Heidelberglaan 15 gezeten, een paar panden verderop. ‘Die kans voor een pilot was fantastisch.’ Maar in december hadden ze te horen gekregen dat ze de toko moesten verlaten.

Grounded Kitchen op Heidelberglaan 15. Foto: Kees Rutten

Grounded Kitchen wilde aan studenten laten zien dat je aan de HU ook lekker, gezond, lokaal én betaalbaar kunt eten. En Klop had een onderzoeksplek willen bieden voor studenten en medewerkers op het gebied van regionale voedselsystemen. ‘Dat is gelukt’, zegt hij nu. In de tijd dat ze er zaten, hebben veertig studenten zich bezig gehouden met marketing, website en regionale samenwerking.

Maar het team mocht niet door en dat was een domper. Klop: ‘Wat niet hielp is dat ik daarna zes weken op vakantie ging, en het momentum van een doorstart in de Foodcourt daarmee een beetje voorbij ging.’ Er kwam dus niets. Bijna de helft van de Foodcourt bleef leeg.

NgỘc Luu, november 2023. Foto: Kees Rutten

September 2024

Ook niet onbelangrijk: er was nog geen keuken. Klop: ‘Om die zelf aan te schaffen is kostbaar.’ Het ondernemersrisico was te groot. Nu wil Klop in september een groente-uitgiftepunt opzetten, samen met Groente tas en Local2Local. ‘En we willen samen met Hoi Ahn voedsel-workshops en evenementen hosten.

Zijn allerliefst wens is om met de universiteit en de HU te kijken of ze ‘een community driven, fact based, sustainable and healthy food system on campus‘ kunnen realiseren. In het Nederlands: een plek waar studenten voedsel uit de buurt serveren, voor een betaalbare prijs. Mét tevreden boeren als gevolg.