Ze werden al snel vrienden voor het leven. Julian Janssen (22) en Boris von Benckendorff (20) ontmoetten elkaar in café de HideOut en vonden elkaar in hun passie voor het maken van hip hop beats. Beiden gingen toch ook studeren. Aan de HU.
Een nederig begin
De producentenwereld is niet nieuw voor Julian, de student Journalistiek kreeg de passie voor het vak al op jonge leeftijd. ‘Ik maak al beats sinds mijn veertiende en ben toen ook naar de DJ school gegaan. Die had ook zijn eigen label, waar ik voor tekende op mijn zestiende. Uiteindelijk bleek die deal toch niet te zijn wat ik voor ogen had, omdat ik er meer geld aan uitgaf dan ik er aan verdiende. Ik kreeg namelijk alleen geld terug voor de streams van mijn muziek. Ik koos ervoor om zonder de hulp van het label op mezelf steeds meer beats en hip hop nummers te gaan maken.’
CMD-student Boris rolde twee jaar geleden het vak in. Een muzikale vriendengroep gaf hem de tip om zelf te gaan produceren. ‘Mijn beste vriend produceerde al een tijdje, ik zat dan bij hem op zijn kamer vaak een beetje mee te kijken over zijn schouder. In eerste instantie begreep ik er helemaal niks van, tot hij het me een beetje ging aanleren. Ik bekeek wat YouTube tutorials en deed ervaring op met het experimenteren met beats.’
Naast het maken van beats heeft Boris ook een passie gevonden voor rappen. ‘Ik ben nu voor mezelf iets aan het maken en ben daar vrij perfectionistisch in. Ik maakt iets, ben er best tevreden mee en een weekje later luister ik het nog eens en heb dan opeens zoveel kritiek op mezelf. Dat maakt het wel moeilijk om iets uit te brengen. Maar ik perfectioneer mijn craft.’
Samenwerkingen
Het bekendste platform voor producenten om beats te verkopen heet BeatStars. Je daarop aansluiten is een toegankelijke manier om als producent in contact te komen met een artiest. Zowel Julian als Boris maken hier wel eens gebruik van. Je kunt je beats exclusief verkopen zodat maar één rapper of artiest hem kan gebruiken. Dan koopt die alle rechten op de beat. Boris: ‘Als je met een grotere artiest samenwerkt is het slimmer om een deal te sluiten. Dan krijgt je per stream betaald, anders krijg je niks meer na de verkoop.’
Julian: ‘Als je connecties wilt maken moet je niet wachten tot mensen naar jou toe komen. Soms appte ik zo’n 10 rappers per dag om ze te vragen om een collab. Of om ze een van mijn beats te verkopen. Als ik een artiest benaderde probeerde ik ook altijd een beetje vrienden met ze te worden. Dan wilden ze gek genoeg ook eerder beats van me kopen. Zo heb ik met een Amerikaanse en met een Braziliaanse artiest albums kunnen maken.’ Boris: ‘Ik denk ook dat je als producent vooral vaak je gezicht moet laten zien, zodat artiesten je leren kennen en met je willen samenwerken.’
Proces
Een beat maken kan snel gaan, soms al in vijf minuten. Daarna moet die beat alleen nog maar afgemixt en gemastered worden, de laatste kwaliteitscontrole van een muziek productie. Vaker neemt het maken van een beat veel meer tijd in beslag, elke producent heeft zijn eigen aanpak. Julian: ‘In samenwerking met Amerikaanse artiesten is het vaak een heel proces. Ik bedenk een melodie, maak dan de beat, iemand anders gaat mixen, de artiest rapt er overheen en nog iemand anders gaat masteren. Iedereen heeft zijn eigen taak, sommige nummers waar ik aan gewerkt heb, tellen dan ook 5 of meer credits van mensen die er aan meegewerkt hebben.’
Boris: ‘Als ik een beat maak, teken ik het nummer een beetje uit, denk na over hoe de artiest erop zou kunnen klinken, welke beat bij wie past. Ook deel ik de beat een beetje in: de plaats voor het refrein, de verses enzo. Als ik dan zelf eens over de beat heen rap, kan ik het net wat makkelijker aanvoelen. Een beat kost voor een MP3-bestandje van lagere kwaliteit rond de 25 euro. Voor een beat pack, waar meerdere beats in zitten, of een WAV-bestandje van betere geluidskwaliteit, kreeg ik 50 euro. Ik heb rond de 300 beats gemaakt en minstens één vierde ervan verkocht dus ik heb er goed mee kunnen verdienen.’
Beats en teksten zijn 2 dingen
Een misverstand over hiphopbeats is volgens Julian dat men denkt dat producenten gelinkt zijn aan de teksten die in het nummer voorkomen. ‘Als je een drillbeat maakt bijvoorbeeld, daar worden daar soms heftige teksten aan toegevoegd. In zo’n drillnummer staan de teksten dus eigenlijk los van de beat. En veel mensen snappen dat niet.’ Boris: ‘Ik denk dat een ander misverstand is dat er vooral door de oudere generatie bij hiphopbeats gedacht wordt aan agressieve rap. Zelf maak ik dat liever, omdat dat mijn sound is, maar ik denk dat hiphop heel divers is. Alle subgenres die hiphop nu heeft zijn zo breed dat je ze bijna niet meer onder één genre kan scharen.’
Toekomstperspectief
Na een carrière die begon op zijn veertiende, maakt Julian nu minder beats dan vroeger. ‘Ik ga sowieso door met beats maken, maar ik weet niet of ik nog zo vaak met artiesten wil samenwerken. Ik ben er minder serieus mee bezig. Op een gegeven moment haalde ik er niet meer zoveel voldoening uit. Ik vond vooral het business-gedeelte leuk. Ik ging op zoek naar een nieuwe uitdaging en die vond ik in de muziekjournalistiek. Liefst zou ik mensen uit de hiphopscene interviewen, want daar heb ik verstand van.’
Het combineren van je hobby-baan en je studie is niet altijd gemakkelijk, merkt ook Boris, nu hij wat minder kan produceren door de drukte. ‘Als ik een weekje vrij heb, maak ik er tijd voor. Ik hou mijn beats nu binnen mijn eigen cirkel, terwijl ik vroeger echt achter nieuwe artiesten aanging. Heel mijn vriendengroep is muzikaal en ik vind het ook gewoon fijn om binnen dat collectief samen te werken. Verder wil ik graag de videografische kant op, ik schiet al video’s voor techno-events, en maakpromotiefilms voor bedrijven. Ik doe het camerawerk, regisseer en edit het materiaal. Daar zou ik graag mijn brood mee willen verdienen.’
Gastredacteur Kobe Luijten studeert Journalistiek aan de HU.