Waarom drinken Chiel en Fleur geen alcohol?

Foto: Kees Rutten

Maandag 13 maart begint de IkPas week aan de HU. De initiatiefnemers hiervan moedigen studenten aan om een paar dagen geen alcohol te drinken. Aan Fleur en Chiel is hij niet besteed, zij weten al lang welke voordelen niet-drinken hen oplevert.

Chiel (24) drinkt niet (meer)

‘Afgelopen juni fietste ik na een feestje met een slok teveel op over de Biltstraat en verloor mijn evenwicht. Mijn rechterslaap knalde tegen de stoep, ik had een hersenschudding en een scheurtje in mijn trommelvlies. Ik besloot drie maanden niet te drinken en zei tegen mijn vrienden: “Jongens, ik kap er even mee.”

Ik miste het drinken minder dan ik had verwacht, maar keek wel uit naar mijn eerste despo in de zon. Toen de dag was aangebroken dat ik die weer van mezelf mocht, had ik er geen behoefte meer aan.

Ondertussen heb ik al negen maanden geen druppel op. Soms reageren mensen verbaasd. Dan denken ze dat ik de Bob ben en zeggen: “Eentje kan toch wel?” Dan antwoord ik dat ik al maanden niet drink. “Wow, dat zou ik echt niet kunnen”, roepen ze soms. Als ze dat echt menen, moeten ze het misschien juist eens proberen, denk ik dan.

Ik voel me helderder nu ik niet meer drink. Hoewel ik nog snel overprikkeld ben door de hersenschudding, kan ik beter mijn gedachten formuleren en voel ik beter wat ik wil. Ik merk het ook aan mijn bankrekening, het scheelt tot 400 euro per maand.’

Chiel Boot

‘Drank is zo vervlochten met ons dagelijks leven. In Oosterse culturen is dat minder. Als je in Nederland iets te vieren hebt, sta je meteen met bubbels op de foto. Wat doet dat glas daar?, vraag ik me nu af. Je kunt net zo goed een rijsttafel eten of iets dergelijks.

Ik vond bier en wijn echt lekker, dronk nooit om dronken te worden. En ik vond het gezellig, op het terras of in het park. En tegelijkertijd, je weet ook: als je vier bier ophebt, smaakt de volgende even lekker. Ik heb nooit tien cola’s op een avond gedronken, maar met bier voelt dat normaal. Ik denk er veel over na. Deed ik het toch misschien onbewust om mezelf een beetje te verdoven? Daar ben ik nog niet uit.

Vind ik zo’n IkPas-campagne nuttig? Ik weet niet. Als het studenten bewuster maakt, is dat goed. We weten allemaal dat je er energie van verliest of dat je er sneller kanker van kunt krijgen, maar we handelen er niet naar.

Ik ga tegenwoordig minder uit en blijf minder lang. Als iedereen dronken is, vind ik het niet meer interessant. Maar als je er minder bent, lig je in bepaalde kringen minder in de groep. Sommige mensen spreek ik niet meer. En daar komen anderen voor in de plaats. Zoals mijn vriendin.’

Chiel Boot studeert voor docent Natuurkunde en maakte zich nuttig in de Hogeschoolraad, Oshu, Vlijmscherp en Educa.

Fleur (22) drinkt weinig

‘Ik drink eens per maand hooguit drie glazen wijn over de hele avond verspreid. Toen ik achttien was, keek niemand daarvan op. Inmiddels drinken de meeste mensen om me heen.  Mijn beste vriendin blijft ook altijd nuchter. Dan zitten we samen aan de alcoholvrije Pina Colada, die is superlekker. We kletsen rustig door, tot een uur of half een ‘s nachts. Andere vrienden noemen me Miss Sprite, naar mijn favoriete frisdrank. Bier lust ik niet. Drugs heb ik nooit gedaan, niemand uit mijn kring trouwens.

Ik hou niet van het gevoel dat alcohol me geeft. Een soort verslapte benen krijg ik ervan. Vaak stop ik ook al zodra ik in de gaten krijg dat ik waarschijnlijk degene word die iedereen aan het eind van de avond veilig naar huis mag gaan loodsen. Ik woon in Hoograven en ga meestal uit in Amsterdam, dus ik kan moeilijk van de kroeg naar mijn bed waggelen.

Mijn vrienden vinden het inmiddels normaal. Maar als ik op een festival sta, met onbekende mensen, vragen ze vaak waarom ik niet meedoe. “Ik heb er geen zin in”, antwoord ik steevast. Ik laat me niets opdringen en ben daar stellig in.’

Fleur Laponder

‘Ik heb ook vrienden die hun grenzen niet kennen, vooral niet naarmate de avond vordert. Als ze dan weer een nacht veel te ver zijn gegaan en de volgende morgen misselijk aan de keukentafel zitten, zeg ik: “Dat gaan we niet meer doen zo, of wel?”

In de introductieweek van mijn opleiding werd ik er voor m’n gevoel bijna toe gedwongen. Iedereen werd dronken en ze bleven mij maar pushen om mee te doen. Daar werd ik zo verdrietig van dat ik eerder weg ben gegaan.  De organisatie had er achteraf gelukkig begrip voor, maar het is jammer dat ik me er zo slecht op mijn gemak heb gevoeld, als niet-drinker.

De Ik-pas week is goed om studenten te laten zien dat ze een keuze hebben. Of je wel of niet drinkt, moet in alle opzichten een vrije keuze zijn. Ik heb me nooit zo de les laten lezen, maar andere studenten zijn misschien gevoeliger voor groepsdruk.’

Fleur Laponder is taalcoach aan de HU en heeft Life Sciences gestudeerd.

Praktische info

Gedurende de hele week staat er een informatiepunt van de Jellinek op diverse locaties. Op dinsdag is er een gratis workshop over ‘alcoholgebruik in de naaste omgeving’ en Science Café’s het 7de, de HideOut en Het Proeflokaal schenken alle dagen gratis alcoholvrij bier op Padualaan 99. De week is een initiatief van het Student Support Centre.