Columns

Wanneer is het tijd om uit je studentenhuis te vertrekken?

Willem Spork

De maandelijkse column van Willem Spork, student Journalistiek. Ditmaal: de vriendin van Willem vraagt om 4 uur ’s nachts in Cherso of het tijd is om hun studentenhuis te verlaten. Wat zeg je dan?

‘Jongens, na lang nadenken heb ik besloten het huis te verlaten. Nu ik ben afgestudeerd en geen geld meer krijg van ome DUO is het voor mij over. Ik moet een baan gaan zoeken, maar dat is nog knap lastig, daarom heb ik besloten weer eventjes thuis te gaan wonen!’

Ik lees dit in de groepschat van ons huis en moet toch even een traantje laten. Nou ja, traantje, er ontstaat een kleine rivier onder de tafel. Ik heb bijna vijf jaar met deze meid samengewoond en ken haar door en door. We hebben ruzies gehad, met elkaar gelachen en heel wat af gejankt. Het besef daalt nu pas in dat zij eigenlijk één van de mensen was die het dichtste bij mij stond.

Super erg, maar dat betekent wel dat er nieuw vlees in de kuip komt! Het is dus tijd voor zo’n geweldige hospiteeravond en we zullen niet het enige huis zijn. Het is namelijk ook de tijd van het jaar. Nieuwe studenten komen en afstudeerders gaan. Helemaal geen zin in. Ook omdat mijn vriendin en ik (as we speak) op een warm eiland zitten voor de komende drie maanden.

Als klap op de vuurpijl kondigt een tweede huisgenoot ook aan te vertrekken, dus de chaos is compleet! Die nieuwe mensen zijn helemaal ingeburgerd op het moment dat wij terugkomen. Zij horen er straks bij en wij zullen moeten wennen, in ons eigen huis.

‘Gaan wij nou ook weg? Al onze oude vrienden zijn weg en ons huis is ons huis niet meer!’, vraagt mijn vriendin. Tja, dat is me nog eens een dilemma en een lastig gespreksonderwerp om 4 uur ’s nachts in hartje Chersonissos. ‘We zien wel, misschien zijn ze wel erg gezellig’, sluit ik af en bestel nog wat bij de ober.

Nieuwe mensen zijn soms een beetje eng, dat kan. En dat is precies wat nieuwe studenten meemaken als ze hier de grote stad in komen. Dus we zullen elkaar een beetje moeten helpen. Ach, zie het zo: je kan ook terug naar je ouders en dat wil helemaal niemand. We zullen elkaar dus een beetje moeten helpen, zo houden we het gezellig!