Columns

Wasted

Aleid Truijens besprak in de Volkskrant van zaterdag de vertaling van prof. Frank Furedi’s boek “Wasted, why education isn’t educating” (De terugkeer van het gezag, waarom kinderen niets meer leren). Diezelfde professor aan de universiteit van Kent introduceerde zijn boek in de British Library vorige maand door een vijf puntenplan te presenteren.

1. Stop met onnodige veranderingen
Oneindige veranderingen in curricula zorgen voor onrust in de klassen. Onderwijs heeft stabiliteit nodig en moet gevrijwaard worden van bureaucratie.
2. Verbeter de relatie tussen docent en ouder
Ouders lijken wel amateur leerkrachten en docenten acteren als maatschappelijk werker. De relatie moet weer duidelijk worden: ouders voeden op en leerkrachten onderwijzen.
3. Autoriteit moet terug in de klas
Docenten moeten duidelijk autoriteit uitstralen. Dat moet door de leerlingen cq studenten geaccepteerd worden en de ouders moeten dit ondersteunen.
4. Het onderwijs is onafhankelijk en verschillend
Natuurlijk zijn er domeincompetenties, maar de specifieke invulling en uitvoering moet aan de professionele beroepskracht overgelaten worden.
5. Iedereen moet onderwijs in z’n waarde laten
Een van de karakteristieken van het onderwijs is dat abstracte kennis wordt bijgebracht en vaardigheden, waarmee je kunt functioneren in de wereld.

Docenten die dit begrijpen en omarmen zullen hun pupillen stimuleren en motiveren hun competentie behoeften te bevredigen.