Studenten in de keuken

Wat schotel jij je huisgenoten voor? Coq au vin

Pasta met ketchup, instant noodles en broodjes knakworst. Veel mensen denken dat studenten niet al te gezonde en soms zelfs vieze gerechten eten. Dit omdat ze weinig geld hebben, niet weten hoe ze moeten koken of simpelweg tijd te kort komen. Maar is dat wel zo? Ik ga aan tafel bij studenten om erachter te komen: wat schotel jij je huisgenoten voor?

Yara is Journalistiekstudent aan de HU.

Bij aankomst ben ik even verdwaald in het doolhof dat bekend staat als studentencomplex De Sterren. Na vijf minuten zoeken, tussen de bierkratten en swapfietsen, vind ik huisgenoot Joris (20) wachtend bij de deur. De geur van heerlijk eten ontsnapt achter hem de voordeur uit. Vanavond eten we Coq au vin.

Keukenprins en carnivoren

Aan het rommelige fornuis staat huisgenoot Wouter (23) met een brede lach. Terwijl de studenten kletsen en een biertje drinken legt hij de laatste hand aan het avond eten. Volgens hem houden ze in dit huis van gezelligheid en goed eten. Maar hij geeft toe dat Coq au vin wel een iets specialer gerecht is dan normaal: ‘Ik kook bijna elke avond. Ik vind het leuk om te doen, maar het is ook moeilijk het aan een ander over te laten.’ Zijn huisgenoten hebben er geen bezwaar tegen dat keukenprins Wouter het koken op zich neemt.

Foto: Kees Rutten

Het studentenbudget lijkt dit huis er niet van te weerhouden om vlees te kopen. Bijna allemaal  eten ze vlees. En zelfs vegetarische Sem (20) kan de verleiding niet weerstaan vanavond mee te eten. Na zeven jaar vegetariër zijn krijgt ook zij een kippenpoot voorgeschoteld. Niet omdat het móet maakt Wouter duidelijk: ‘Natuurlijk houden we rekening met elkaar. Als iemand graag vega eet, dan kook ik dat. Ik was zelf ook acht jaar vegetariër tot ik hier kwam wonen. Principes gaan snel overboord.’ Een ander voegt lachend toe: ‘Wie kan er nou na het uitgaan nee zeggen tegen een frikandel of kroket?!’

Foto: Kees Rutten

Gaandeweg wordt duidelijk dat dit een actief studentenhuis is. Ze wonen met tien man, waarvan een groot deel lid is van een vereniging. Wouter en Joris zijn lid van Veritas. Een ander roeit bij Orca. Maar er wordt hier ook gerugbyd, gebolderd én er zit  iemand op scouting. De verhalen over wedstrijden, vvv- dagen (vrienden van vroeger) en ontgroeningen worden lachend gedeeld. Over één ding zijn ze het eens: je moet alles halen uit je studententijd.

Een beetje schimmel hoort erbij

Hun gezamenlijke passies houden op bij schoonmaken. Wanneer ik voorzichtig een opmerking maak over de rommelige woonkamer barst er een discussie los. ‘We wonen natuurlijk met zijn tienen, dus dan gaat het schoonmaken niet altijd goed.’, vindt Sem. Een andere huisgenoot gaat er fel tegen in: ‘Nee joh! Het is juist handig dat we met zoveel zijn. Dan zijn er veel meer die het van je kunnen overnemen wanneer je geen zin hebt.’ Al snel ratelen ze  door elkaar heen. De één vindt het zo vies nog niet, de ander maakt een punt door erop te wijzen dat er altijd iets beschimmeld is. Wanneer iemand noemt dat dit zonder twijfel het goorste huis op De Sterren is, lijken ze het met elkaar eens. Er is zelfs een vleugje trots te bekennen.

Foto: Kees Rutten

Met volle buikjes en tevreden gezichten wordt de tafel afgeruimd. De borden zijn nog net niet afgelikt en chef Wouter kijkt trots. Terwijl hij voor iedereen een glas rode wijn inschenkt, vertelt hij dat ze ook huisdieren hebben. Tegenover de toren van kratten bier staat inderdaad een vissenkom. ‘Dat is Barack.’, vertelt hij grijzend. Sander (21) verzorgt het visje goed. ‘We hadden er nog een: Lebron. Maar die is overleden aan een zwemblaas-ontsteking. En onze slak Arnold Slaksennegger is helaas verdwenen. Dus deze moet wel overleven.’ Mocht hij toch overlijden dan willen de meiden graag een vis met een vrouwelijke naam. ‘Even iets anders dan normaal. Lana del Slay ofzo.’

Het recept voor de Coq au vin

Ingrediënten (4-6 personen):

1 Kip

Scheut rode wijn

225 gram parelui

110 gram spek, gesneden in blokjes

225 gram champignon, gesneden in kwartjes

3 wortels, gesneden in blokjes

4 teentjes geperste knoflook

2 takjes tijm

2 laurierbladen

3 eetlepels boter

Een handje gesneden peterselie

Foto: Kees Rutten

Verwarm de oven voor op 180 graden. Doe de kip samen met de rode wijn in een boterham zakje en laat marineren terwijl je de groenten snijdt.

Laat een pan water koken en kook de hele uien tot de buitenkant zacht is. Haal ze uit de pan en verwijder de schil.

Bak in een pan de spek tot het bruin is en verwijder uit de pan. Bak nu in dezelfde pan de kip aan beide kanten bruin. Voeg zout en peper toe. Verwijder de kip uit de pan.

Bak de champignons in de pan. Voeg de uien, wortels en knoflook toe. Bak 5 minuten. Voeg de spek, wijn, thijm en laurierbladen toe en laat het sudderen. Voeg de kippenpoten weer toe in de pan en plaats in de een uur pan in de oven.

Plaats de kippenborsten ook in de pan en bak nog 20 minuten. Haal de pan uit de oven en verwijder de kip weer uit de pan. Voeg de boter, peper en de helft van de peterselie toe en roer dit door de saus.

Wanneer de saus klaar is plaats je de kip terug in de pan. Garneer tot slot met de rest van de peterselie en serveer het met geroosterde aardappel.