Studenten in de keuken

Wat schotel jij je huisgenoten voor? Pasta funghi.

Foto: Kees Rutten

Pasta met ketchup, instant noodles en broodjes knakworst. Veel mensen denken dat studenten ongezonde en vieze gerechten eten. Omdat ze weinig geld hebben, niet weten hoe ze moeten koken of geen tijd hebben. Yara schuift aan en velt haar oordeel

Yara is Journalistiekstudent aan de HU.

Ik word verwelkomd op de derde verdieping van een studentenhuis op de Ina Boudier-Bakkerlaan. De sfeerlichtjes branden al in de gezellige drukke woonkamer. Twee jongens kijken een serie op de bank terwijl een andere huisgenoot net binnen komt lopen met de boodschappen. Ze wonen hier met vijftien studenten en vanavond eten ze pasta funghi.

Chef-kok Gerben

Gerben (21) is vandaag de chef-kok. Terwijl hij de champignons snijdt, vertelt hij hoe het avondeten geregeld wordt in huis: ‘We hebben er drie die vaak koken. In onze groepsapp sturen we elke dag een recept door en voor die maaltijd kun je je dan aanmelden. Vaak is er snel iemand die voorstelt om de boodschappen te doen of te koken.’

Met vijftien huisgenoten is dat aardig wat werk. Het recept dat hij nu volgt duurt ongeveer 25 minuten, maar omdat er vanavond 6 mensen mee eten duurt het wat langer. ‘Gelukkig kook ik graag!’

‘Hebben we nog vegan boter?’

Elke avond wordt hier veganistisch gekookt. Dat vinden ze handig én goed voor het milieu. ‘Diederik, onze huisgenoot, is vegan. We passen daardoor vaak een recept aan zodat hij het ook kan eten’, vertelt Gerben. Dit was geen grote aanpassing. Ze aten toch al vegetarisch. Toch doet hij zelf liever kaas op zijn bord pasta dan de vegan edelgistvlokken van Diederik.

Voetbal, feestjes en politiek

Foto: Kees Rutten

Het is maandagavond en aan tafel praten ze bij over het weekend. Een van de huisgenoten is nog brak omdat hij jarig is geweest. Een ander vertelt over de klimaatmars waarin hij meeliep. Dat dit huis zich graag bezighoudt met politiek is duidelijk. Er wordt luid en breed gediscussieerd over de aankomende verkiezingen. Wie zal winnen? En welke belachelijke uitspraak heeft Baudet nu weer gedaan? De favoriete partij varieert, maar over één ding zijn ze het eens: ze stemmen links.

Toch zijn ze niet in alles eensgezind, blijkt wanneer het gesprek over voetbal gaat. In huis wonen twee trotse Rotterdammers die net de wedstrijd Feyenoord-AZ hebben gekeken. Opschepperig fantaseren ze over het kampioenschap van aankomende jaar. Maar ze blijken er alleen voor te staan. De rest lacht ze gemoedelijk toe: ‘Laat die Rotterdammers maar lullen, we zien vanzelf wel wie er wint.’

Goedkoop én gezond

Eten op het ibb
Foto: Kees Rutten

Met tevreden gezichten wordt de hele pan leeggegeten. Naast de pasta funghi eten ze een salade, want ze eten graag gezond. Behalve als ze brak zijn. Dan wordt er nog wel eens McDonald’s besteld. ‘Gezond eten is best makkelijk. We hebben een aantal recepten die rouleren, waaronder deze pasta funghi. Dat maakt het makkelijk om altijd veel groenten te eten en te zorgen dat iedereen het lekker vindt.’, vertelt Gerben. Het eten moet ook een beetje goedkoop zijn. ‘Met zo veel huisgenoten is dat gemakkelijk. Je kunt groter inkopen en we gebruiken de overige groente uit de huiskoelkast. Vanavond kost het 3,70 euro per persoon.’ De kosten worden dagelijks in de app ‘Wie betaalt wat gezet.’ Of in studententaal: In de ‘wbw’. Aan het einde van de maand wordt het allemaal verrekend.

Vele handen maken licht werk

eten op het IBB
Foto: Kees Rutten

Dit huis lijkt een geoliede machine, totdat het afwassen begint. ‘Tot het eten gaat alles soepel. Het is meteen duidelijk wie kookt, wie boodschappen doet en de tafel denkt. Daarna is iedereen voldaan en gaat het minder gesmeerd. Dan blijft de tafel bijvoorbeeld vies achter. Of is er niemand die het afvoerputje wil leeggooien’, vertelt Marieke.

Daarom is er sinds kort een nieuw systeem. Iedereen die geen boodschappen heeft gedaan of heeft gekookt, moet afwassen (nope, er is geen vaatwasser aanwezig). En uit dat groepje krijgt dan weer iemand de ‘laatste shift’. ‘Die zorgt er ook voor dat het allemaal netjes achter wordt gelaten. Dan plakt de tafel niet en blijft het allemaal wat schoner.’ Door de vele handen is binnen een kwartier alles weer opgeruimd en schoon. Zo snel als de woonkamer net nog druk werd, zo snel loopt hij nu weer leeg.

Het recept, voor 10 personen:

• 2 pakken spaghetti
  • 2 bakken champignons
  • 2 bakken pasta mix met paddestoelen
  • 6 sjalotten
  • 6 tenen knoflook
  • boter
  • tijm, salie en platte peterselie
  • twee handen spinazie
  • 2 pakjes (vegan) room
  • Edelgistvlokken of geraspte kaas

Kook de spaghetti in een ruime pan met zout. Bak intussen de champignons, en de pasta mix paddenstoelen in een koekenpan tot ze bruin zijn, en haal ze uit de pan. Bak 6 gesnipperde sjalotten en 6 tenen knoflook in olijfolie of (vegan)boter. Snipper er wat tijm of een beetje salie doorheen, als je het hebt.

Doe de paddenstoelen terug in de pan, en voeg twee handen spinazie toe tot die gesmolten is. Doe er twee pakjes (vegan) room bij en laat even koken. Voeg de gekookte pasta toe aan de saus en meng het door elkaar.

Voeg veel edelgistvlokken toe, en breng op smaak met peterselie en peper en zout.