Wat te doen met ‘smartphone zombies’ in De Uithof?

Voetgangers die met hun mobieltje in de weer zijn, vormen een gevaar voor de verkeersveiligheid in De Uithof. Projectorganisatie Uithoflijn heeft studenten Communication & Multimedia Design (CMD) gevraagd maatregelen te bedenken hoe zij beter op het verkeer gaan letten.

Een bericht op 24 oktober: op de kruising tussen Leuvenlaan en Sorbonnelaan is om kwart voor negen ‘s ochtends een ongeluk gebeurd. Iemand is aangereden door een bus en lichtgewond geraakt. Geluk bij een ongeluk: het had met die rondrazende bussen veel ernstiger kunnen aflopen.

En als de trams straks over De Uithof denderen wordt de situatie nog gevaarlijker. Vandaar dat de projectorganisatie Uithoflijn, verantwoordelijk voor de aanleg van het tracé, broedt op extra veiligheidsmaatregelen.

Spits
De organisatie heeft daarbij de hulp ingeroepen van studenten CMD van de HU. De opdracht: onderzoek hoe studenten beter op het verkeer gaan letten. Denk daarbij vooral aan ‘smartphone zombies’, mensen die lopend met een mobieltje in de weer zijn.

In de spits rijdt volgend jaar zestien keer per uur een tram voorbij, met maximaal 30 kilometer per uur. Ook bussen rijden af en aan. Bij de komst van de tram verdwijnt lijn twaalf, maar er zijn nog veel bussen met andere bestemmingen. ‘Een tram is anders dan een bus: trams hebben een langere remweg en kunnen niet uitwijken’, stelt de Uithoflijn. Bezoekers van De Uithof moeten zich daarvan bewust zijn en goed opletten bij het oversteken.

Eind januari komen de groepen CMD’ers met suggesties.