Bij de les

Wat te doen tijdens opdrachten? Werk met het drierondjesmodel

Medewerkers van De Docentenacademie voor effectief onderwijs geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Alard Joosten, over monitoren tijdens opdrachten.

Vorige week gaf ik een training aan docenten. Zij kregen de opdracht om voor studenten een adequate instructie bij een oefening uit te schrijven. Ik lichtte de opdracht toe en de docenten gingen zelfstandig aan de slag. Zij hadden hiervoor tien minuten de tijd. Tsja, en wat deed ik in die tijd?

Tijdens mijn lesbezoeken zie ik docenten totaal verschillende activiteiten verrichten tijdens de zelfwerkzaamheid van studenten. Sommigen blijven de hele tijd achter hun bureau zitten. Studenten zijn aan het werk en moeten dit zelfstandig doen, is blijkbaar hun credo. Anderen zie ik direct bij de eerste de beste groep aansluiten en hen te hulp schieten. Ik moet de studenten helpen, is blijkbaar hun uitgangspunt. Weer anderen zie ik constant als een examinator langs de groepjes gaan. Monitoren is hun devies.

Wat is nu een adequate invulling van jouw rol tijdens de zelfwerkzaamheid? Volgens mij heb je twee belangrijke functies als docent: monitoren en hulp geven wanneer nodig. Bij een opdracht van 15 minuten of meer kan je dit goed doen met het drierondjesmodel. In drie rondes kun je het zelfstandig leren van studenten begeleiden en reguleren. Wat zijn de drie rondes?

Ronde 1 Startronde

De belangrijkste taak in ronde 1 is om te checken of studenten de opdracht snappen en aan het leren kunnen. Dit doe je door na ongeveer 1 minuut een vlotte ronde door het lokaal te maken. Het motto is ‘aan de slag’.

Ronde 2 Hulpronde

De tweede ronde bestaat uit een inhoudelijk hulpronde. Dit geldt alleen als je al tijdens je instructie hebt aangegeven dat jij ook een mogelijke hulpbron bent tijdens de opdracht. Loop na 5 minuten langs de studenten maar houd afstand als er geen expliciete vraag is. Is die er wel, help dan vragend (‘wat moet je doen…?’). Zorg ervoor dat de student(en) door jouw vragen de weg naar het antwoord vinden. Je biedt dus hulp wanneer nodig.

Ronde 3 Checkronde

De derde ronde is een checkronde. Tijdens de laatste minuten toets je of de studenten de opdracht bijna afhebben en je checkt het resultaat van de opdracht. Is het resultaat voldoende? Eventueel kun je op basis hiervan al kijken welke onderdelen nabespreking behoeven en/of welke studenten je in de nabespreking hun resultaat laat presenteren.

Het is interessant om te kijken wat jij eigenlijk doet tijdens de zelfwerkzaamheid van je studenten. Waarmee help jij ze het meest effectief op weg? We horen graag jouw ervaring.

• Bron: Ebbens, S. en S. Ettekoven. (2013). Effectief leren. Basisboek. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.

Kijk voor meer informatie op: www.dedocentenacademie.nl