Website helpt bij gezamenlijke rekening

Oud-student bedrijfskundige informatica Frank van Gasteren is de website www.onlinehuisrekening.nl gestart. Op de site kunnen studentenhuizen en andere groepen hun gezamenlijke financiën beheren.

Degene die bijvoorbeeld de energie- of supermarktrekening voorschiet voert de gemaakte kosten in. Daarna berekent de site het te betalen aandeel van de andere groepsgenoten. Iedereen heeft inzage in zijn eigen kosten en is het duidelijk bij wie nog een schuld open staat. Bijkomend voordeel is dat de transparatie van de geldstromen voor iedereen duidelijk is.

Van Gasteren volgt nu de master business informatics aan de Universiteit Utrecht en ontwikkelde de site met drie studiegenoten tijdens een cursus over ondernemerschap. ‘We willen in de eerste plaats ervaringen opdoen en er van leren’, laat hij weten. De dienst is geheel gratis en richt zich in eerste instantie op studentenhuizen. Toch kunnen volgens de makers ook andere groepen prima uit de voeten met de site. Er wordt al flink gebruik van gemaakt. ‘We zitten al op 822 leden. Het gaat dus de goede kant op.’