Week van het Nachtkastje van start

Bijna iedereen heeft wel een idee liggen dat al een tijdje wacht op uitvoering. Tijdens de Week van het Nachtkastje van Hogeschool Utrecht gaan bijna vijftig deelnemers aan de slag met hun idee. Ze presenteren het resultaat op donderdag 24 november in ‘de Snorfabriek’.

Tijdens de start op maandag 21 november gaan de deelnemers aan de slag met het scherp krijgen van hun idee. Ze krijgen hiervoor hulp van coaches. ‘De ideeën zijn van tevoren nog niet bekend bij ons’, vertelt Jens Gijbels, docent en onderzoeker bij de HU en initiatiefnemer van de Week van het Nachtkastje. ‘Dat was eerder wel zo, maar we merkten dat mensen die nog niet zo’n concreet idee hadden, zich dan niet durfden aan te melden. Maar ook juist met een vaag idee ben je hier welkom.’

Er lopen coaches rond uit verschillende vakgebieden om de deelnemers deze week te helpen. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van verschillende gereedschappen en materialen. Een greep uit de ideeën: een eigen lettertype ontwikkelen, een ‘cosplay’-kostuum maken, een kinderboek en een bluetooth speaker.

Dit jaar doen voor eerst ook particulieren mee, naast studenten en medewerkers van verschillende hogescholen in Nederland. De grootste groep deelnemers is afkomstig van de HU-minor Co-Design Studio. Een andere primeur is dat de Week van het Nachtkastje plaatsvindt in ‘de Snorfabriek’. Deze nieuwe hotspot in Utrecht is pas een weekend open en de Week van het Nachtkastje is een van de eerste events daar.

Bron: Hogeschool Utrecht

Nog meer inspiratie opdoen tijdens de Week van het Nachtkastje? Doe dan een gooi naar het boek vol interessante ontwerpers: Micro-factories, de wereld van de creatieve duizendpoot. Zie onze winactie.