Weer meer animo voor studentenverenigingen

Ook dit jaar lijkt de animo van eerstejaars voor de Utrechtse studentenverenigingen toe te nemen. Mogelijke verklaring: de verenigingen bieden naast vertier ook vaker studiebegeleiding.

Door Gerard Rutten

Een toenemend aantal ‘groentjes’ meldde zich bij de verenigingen aan voor de kennismakingstijd, schrijft het AD/Utrechts Nieuwsblad maandag. Het Utrechtsch Studenten Corps (USC) verwelkomt 282 aanmeldingen: meer dan vorig jaar (maar er is nog plaats voor drie eerstejaars).

De christelijke SSR NU sluit tussen de veertig en vijftig aspirant-leden in de armen, meer dan gebruikelijk. Bij UMTC is het ook volle bak: de beschikbare honderd plekken zijn allemaal ingenomen door nieuwelingen. Bij roeivereniging Triton is het dringen geblazen: voor de driehonderd plaatsen zijn er dubbel zoveel aanmeldingen, meldt de krant.

Andere steden
Bij de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), waarbij veel studentenorganisaties zijn aangesloten, komen ook van andere steden geluiden binnen over groeiend animo van eerstejaars. Maar definitieve cijfers kan de LKvV pas medio september geven. Dan zijn de introducties achter de rug en is bekend hoeveel studenten zich definitief inschrijven.

Vorig jaar groeide na de invoering van het leenstelsel het aantal inschrijvingen bij studentenverenigingen, met 1,2 procent naar 9885 nieuwe leden. Deze trend zou zich dit jaar door kunnen zetten.

Studiebegeleiding
Volgens Niels Hubregtse, vicepraeses van de LKvV, is de stijging mogelijk te verklaren doordat de verenigingen zich aanpassen aan de behoeften van studenten na de invoering van het leenstelsel. ‘Ze organiseren steeds vaker ook carrière-gerelateerde activiteiten en bieden studiebegeleiding aan. Dat zou een reden kunnen zijn dat studenten zich vaker aanmelden’, stelt hij.