Achtergrond

Weg met de gele markeerstift, podcasts luisteren is het nieuwe leren

Anne Mulders (l) en Mila-Marie Bleeksma van Listen & Learn | Foto: Kees Rutten

De toen 12-jarige Mila-Marie Bleeksma kreeg advies voor vmbo-kader onderwijs. Leren uit boeken was niet haar sterkste kant. Daarom interviewde ze haar moeder over de onderwijsstof, nam ze de gesprekken op en gebruikte ze de audio om te leren voor haar toetsen. Vijf jaar later rondde ze de havo af met een acht. Anno 2019 heeft ze haar idee samen met studiegenoot Anne Mulders omgezet in een bedrijf: Listen & Learn.

Een sociaal leven hebben de twee journalistiekstudenten op dit moment even niet, zeggen ze lachend. Ze hebben elkaar. ‘Ik bel of app Anne vaak precies op het moment dat ze mij ook wilde berichten. Het is bijna een soort telepathie geworden’, zegt Bleeksma. Zij heeft het derde jaar van haar studie tijdelijk stopgezet, om zich volledig te richten op Listen & Learn. De twee hebben de taken onderverdeeld: Bleeksma is de zakelijk leider, Mulders is verantwoordelijk voor het creatieve gedeelte van het bedrijf.

Het idee achter Listen & Learn is – oneerbiedig gezegd – doodsimpel. En zoals het een goed idee betaamt, vraag je je algauw af: ‘Waarom heb ik dat in vredesnaam niet zelf bedacht?’

In het kort: Bleeksma en Mulders bezoeken de auteur van een studieboek, interviewen de schrijver over de stof en zetten dit om in een podcast. De podcasts zijn opgedeeld per hoofdstuk van het studieboek en duren maximaal tien minuten. Mulders: ‘Net die ene douchebeurt, langer niet.’

Ondernemerschap

Hoewel Bleeksma het idee voor Listen & Learn eigenlijk al jaren met zich meedroeg, kreeg het pas echt vorm toen ze samen met Mulders het vak Ondernemerschap volgde op de School voor Journalistiek. Ze startten met een pilot en hebben inmiddels de eerste podcasts gemaakt. Ook is de crowdfundingsactie voor het bedrijf van start gegaan. 15.000 euro moet er worden opgehaald.

‘Dat klinkt inderdaad als veel geld, en dat is het ook’, beaamt Bleeksma. ‘Maar het is nodig, onder meer voor goed materiaal. De podcasts moeten van écht goede audiokwaliteit zijn, dat vinden we heel belangrijk. Daarnaast werken we samen met uitgevers en willen we er zeker van zijn dat álles juridisch dichtgetimmerd is. Het kan niet zo zijn dat we over vijf jaar problemen krijgen met bijvoorbeeld auteursrechten. Die juristen betalen we nu al. En zo zijn er allerlei partijen op professionele wijze bij het bedrijf betrokken. We vinden het belangrijk dat iedereen fatsoenlijk wordt betaald. Als journalistiekstudenten weten we als geen ander hoe freelance professionals soms worden uitgebuit, wij willen daar absoluut niet aan bijdragen.’

‘Je leert niet alleen wat een term betekent, maar ook hoe deze theoretische begrippen worden toegepast in het werkveld’

Gele markeerstift

De podcasts zijn geen audioversie van een studieboek, maar een aanvulling daarop, verduidelijken de jonge ondernemers. ‘Morgen hebben we een interview met de auteur van een studieboek over medialandschap. Een van de hoofdstukken gaat over burgerjournalistiek. Ik ga hem bijvoorbeeld vragen of hij goede voorbeelden kan geven van user generated content’, verduidelijkt Mulders. ‘Op die manier leer je niet alleen wat deze term betekent, maar leer je gelijk hoe dit soort theoretische begrippen worden toegepast in het werkveld. Daardoor kun je alles veel beter onthouden dan eeuwig hoofdstukken te stampen of die welbekende gele markeerstift te gebruiken.’

De podcasts zijn dan ook geen vervanging van een hoorcollege, benadrukken ze. En de garantie op een hoog cijfer kunnen – en willen – ze ook niet geven. ‘Het is een extra hulpmiddel voor de student die de stof moeilijk vindt, of het is een interessante toevoeging voor de student die zich nóg meer wil verdiepen. Bijvoorbeeld omdat hij hier meer mee wil doen in de toekomst, om wat voor reden dan ook.’

Docenten ontlasten

In deze huidige testfase zijn ze met bijna alle grote uitgevers in gesprek om te peilen welke studenten behoefte hebben aan ‘leren door te luisteren’. Zo zitten ze nu in pilotprocessen met boeken van andere opleidingen, zoals verpleegkunde. ‘Idealiter zouden wij zien dat de hogescholen in het hele land pakketten afnemen van Listen & Learn en deze gratis aanbieden aan studenten. Zodat studenten niet nog meer kosten hoeven maken voor externe begeleiding. En docenten kunnen we met Listen & Learn misschien ook een beetje ontlasten qua werkdruk. Want de extra vragen die een student normaal naar de docent zou mailen, worden nu wellicht beantwoord in de podcast.’