Weinig animo voor zetel in medezeggenschapsraden

Vergadercentrum HU/foto: Femke van den Heuvel

Het loopt niet storm bij de aanmeldingen voor de medezeggenschapsraden. Halverwege de periode van kandidaatstelling zijn er bij bijna alle raden en commissies nog veel te weinig kandidaten.

‘Treurig’ noemt Niels van Andel, student in de Hogeschoolraad en tot voor kort student-assistent bij de Kiescommissies, de matige animo tot nu toe. Alle studenten en medewerkers ontvingen eerder een mail dat ze zich konden kandideren, instituutsdirecteuren is gevraagd mensen aan te sporen, er is een advertentie op Facebook geplaatst en er zijn posters opgehangen.

In totaal zijn er ruim 440 zetels beschikbaar voor studenten en medewerkers in onder meer de Hogeschoolraad (HSR), instituutsraden en opleidingscommissies. Het aantal kandidaten dat zich heeft aangemeld staat op 76, blijkt uit een tussentijdse inventarisatie van de Kiescommissie (zie staatjes onder het artikel). Uitgesplitst naar geledingen: het aantal in te vullen zetels voor personeel bedraagt 230, waarvoor nu 39 gegadigden zijn; voor studenten staan er ruim 212 plekken klaar, met 37 binnengekomen aanmeldingen.

Weinig florissant
Voor de Hogeschoolraad (HSR), het hoogste inspraakorgaan van de HU, meldden zich tot op heden nog maar drie medewerkers en zes studenten; voor elke geleding zijn tien zetels beschikbaar. Ook de nieuw in te stellen Bestuursdienstraad (BDR) en Gezamenlijke Kenniscentrumraad (KCR) kampen met weinig interesse: elk met één gegadigde. Bij de Dienstenraad is nog geen enkele aanmelding binnen, terwijl er negen zetels te vergeven zijn aan medewerkers van HU Diensten.

Bij de instituutsraden is het beeld eveneens weinig florissant. De 22 raden zijn in februari vorig jaar ingesteld en kwamen in de plaats van de faculteitsraden. Bij vijf instituutsraden heeft nog geen enkele student of medewerker zich aangemeld. Bij de helft van de raden stelt een enkele student of docent zich kandidaat. Bij twee instituutsraden zijn er evenveel gegadigden bij de medewerkers dan er zetels zijn. Dat is het geval bij de instituten Paramedische Studies en Verpleegkundige studies.

Meer bevoegdheden
Ook bij de bijna veertig opleidingscommissies en gemeenschappelijke opleidingscommissies lijkt de interesse matig. Bij zo’n vijfien OC’s en GOC’s is nog geen enkele gegadigde, zowel bij docenten als studenten. Bij de andere commissies is de animo mondjesmaat. Dat is opmerkelijk omdat deze commissies door een wijziging in de wet vanaf dit studiejaar meer bevoegdheden kregen, bijvoorbeeld over het onderwijs- en examenreglement (OER). Daarnaast krijgen naast de studenten ook docenten een vaste plek in de commissies.

De periode dat studenten en medewerkers zich kunnen kandideren, is geopend op 5 januari en loopt tot 19 maart. Gegadigden kunnen zich inschrijven op www.verkiezingen.hu.nl. De verkiezingen zijn van 14 tot en met 22 mei. Bij raden en commissies waar evenveel of minder kandidaten zijn dan zetels, is geen stembusgang nodig: zij zijn automatisch verkozen. De zittingstermijn van de nieuwe medezeggenschapsraden begint 1 september 2018.

Op het laatst
Ondanks de tegenvallende resultaten heeft Niels van Andel de moed nog niet verloren. ‘De vorige keer waren er halverwege de periode ook weinig aanmeldingen en bij de kandidaatstelling voor de instituutsraden begon het ook op het laatst pas te lopen’, weet hij. Opnieuw zal aan de directeuren gevraagd worden om studenten en medewerkers te stimuleren zich te aan te melden. Een heuse campagne zit nog niet in de pijplijn.

Kandidaatstellingslijst verkiezingen medezeggenschap 2018