Weinig ebola-angst op Wil Weg Dag

Ruim 700 studenten bezoeken deze dinsdagochtend bij de faculteit Economie en Management de Wil Weg Dag, waar bij verschillende stands informatie is te krijgen over studeren in het buitenland.

Opvallend weinig animo is er voor de Africa and Middle East-stand, terwijl het bij buren Southern Europe and Turkey een drukte van jewelste is. Het is nog vroeg, maar toch rijst de vraag; komt dit door de ebola-epidemie in West-Afrika?

‘Er is nog niemand die vragen heeft gesteld over ebola, maar we verwachten ze nog wel’, zegt Mirte van der Spek, een van de behulpzame studentes achter de kraam. Ze is zelf net terug uit Malawi, aan de andere kant van Afrika, dus ze heeft nooit iets meegekregen van een eventuele angst om naar Afrika te reizen.

Naast haar staat Simone van Driel, die dichterbij het vuur zat tijdens haar minor voor de opleiding verpleegkunde in Ghana. ‘Toen ik daar was, kreeg een man in Ivoorkust ebola. Het was gelukkig nog heel ver weg in Ivoorkust, ver van waar ik zat in Ghana. Als het zich had doorgezet richting de grens, dan had ik zo het vliegtuig gepakt terug naar Nederland.’

Ondanks de grotere uitbraak in nabijgelegen landen zou ze zo weer terug gaan naar Ghana. ‘Daar is nog geen ebola, dus maak ik me daar geen zorgen om. Maar naar een ebolagebied gaan, dat gaat me te ver.’

Afrika is ook gaaf
Hoewel het niet storm loopt bij de stand, maken de meiden zich geen zorgen over teruglopende belangstelling. ‘Er zitten nu twee mensen in Ghana en komend semester gaat er weer iemand, dus ik denk dat dit zeker niet de stroom gaat tegenhouden,’ vertelt Mirte.

Een CMV-studente loopt enthousiast langs de kraam van de dames en zegt tegen haar vriendin: ‘Oh, Afrika is ook gaaf!’ Ze is niet bang geworden van de berichten in de media en durft gewoon naar de rest van Afrika af te reizen. Daar zijn tenslotte geen mensen met het virus, concludeert ze.

Verdwaalde verpleegkunde-studente
Aan het einde van de dag is het nog steeds niet druk bij de Africa and Middle East-stand. Waarschijnlijk komt het niet door de angst voor ebola: er blijkt slechts één verdwaalde verpleegkunde-studente geweest die vroeg of Afrika nu gevaarlijker was door de ebola-dreiging.